Tyvärr finns Gallsoppen som många tydligen förväxlar med Karljohan. Jag skulle föreslå alla soppar med “björklik” stam/fot som steget efter kantarell. Hattfärg allt från röd till ljusbrun, försäkra dig bara att det är en sopp så har du inga tråkiga överraskningar. Med björklik menar jag vit med svarta prickar/tofsar, då täcker du in aspsopp, björksopp, tegelsopp osv osv…
Hej!
Jag kan rekommendera Björksopp! Passar väldigt bra att koka soppa på! De ex som jag hittat är sällan maskangripna. De andra sopparna som jag hittat var fulla med larver och små sniglar.
Den är inte särskilt slemmig heller.
Jag grovrensar, tar bort foten, skär upp allt i ganska stora bitar.
Koka upp med lock i lättsaltat vatten, sen ta av locket och reducera till hälften. Sila av allt i durkslag, TA VARA PÅ BULJONGEN!
Sen fräser jag svampen i rapsolja, rör med träslev då och då. Innan det börjar bli brynt, tillsätt finskivad lök och lite smör. Fräs ett tag till, sen slå på nytt vatten och den sparade buljongen. Krydda! Givet kan man tillsätta lite andra grönsaker i fräset. Grovrivna morötter passar bra, liksom andra soppgrönsaker.
En variant: red av med vetemjöl i fräset, koka upp med tunn grädde och buljongen. Rör ordentligt så det inte klumpar sig. Har man en stavmixer till hands, mixa slätt och tillsätt lite alkohol. Jag smakade en med konjak, förbannat gott! Nu blev jag hungrig bara för det..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.