Jag undrar hur många svampböcker ni har och bästa köpet idag? de nya förstås men finns det någon gammal goding som man ska titta efter? Det finns ju kokböcker typ Hagdahls som raritetet och hjelpredan i köket för unga fruntimmer, men vad är det för svampböcker ni har är jag lite nyfiken på.
Tja jag har lite över 60 svampböcker och den äldsta “Nordens Matsvampar” af J. Arrhenius 1874 och min senaste är nog “Svampboken” av Klas Jaederfeldt. När det gäller recept i de gamla böckerna så är det en hel del intressanta saker man får bara vara observant på vilka svampar de då använde, många av dem äter vi ju inte idag. Köpte häromdagen ” Svamp till fest och vardag” av Nils Suber från 1974 (100 år yngre) och även där så förekommer det en del svamp som vi ratar idag men många bra recept finns där. Det är bara ut och jaga och samla på sig och använda det sunda förnuftet och så klart är det mycket viktigt att ha tillgång till den senaste litteraturen på området. Lycka till :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.