Novis på något annat än kantarell, trattisar och röd-gul trumpetsvamp men nu har jag vidgat mina vyer och lyckats identifiera både soppar och kremlor :) Är dock lite osäker över denna jag hittat som jag efter att ha läst och läst tror ganska säkert är en snöbollschampinjon men så blir man ju lite orolig för TÄNK OM det är en vit flugsvamp! Någon som kan svara?
Artbestämningshjälp är detta snöbollschampinjon?
snöbollschampinjon tror jag
skär den itu så du ser om den är fri från larver
du behöver aldrig riskera att förväxla vit flugsvamp med champinjoner
de har helt olika doft och smak
snöbollschampinjonen doftar kryddigt eller mandel och smakar likaledes
vit flugsvamp luktar illa, lite sötaktig unken jord / potatiskällare
vit flugsvamp är alltid vit även om du tummar på den, här ser du att champinjonen gulnat där du tummat
snöbollschampinjonen växer i gräsmattor, parker eller under granar ofta direkt i barrmattan
vit flugsvamp växer i mossig barr- o blandskog
nej det enda du behöver riskera förväxla med är giftchampinjonen och den har inte snöbollens goda arom
så doft o smakprov rekommenderas sen kan du steka den om den inte är full av larver
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.