Diskuterade med sambon ang. hur lätt det är att hitta svamp. Så hur är det egentligen med det? :)
Han menade på att de som hittar mycket svamp har sina ingrodda ställen och det tar tid att hitta sånna, flera år. Jag menar på att går man ut i rätt skog så ska man väl hitta en del..
Är jag ute efter t.ex. kantareller och har testat 4-5 ställen här i Skåne på platser där jag vet har funnits innan eller där andra hittat i närheten - går jag fel, letar jag på fel ställen eller är det redan plockat där?
De plockade ställena brukar man dock se tycker jag..avskurna fötter som står som stumpar kvar..
Vi brukar gå rätt in i skogen bara, där det är relativt lätt att komma till utan att snärja in sig för mycket.
Hade varit roligt att höra hur ni andra går när ni letar skogsfynd.
När jag letar nya ställen kollar jag satellitbild på hitta.se eller maps.google och försöker hitta sammanhängande skogsområden som ser varierande ut, samt var det är lämpligast att ställa bilen. Sedan tar jag med gps (iphonen) och ser till att gå ganska lång sträcka genom skogen. Inte bara fastna på ett ställe, utan ge sig vidare när man märker att skogstypen inte rymmer det man letar efter. Då brukar jag nästan alltid hitta nya “ställen” jag kan lägga till min lista.
Lycka till!
skogsvägar och stigar kan vara bra att följa
sällan hittar jag nåt om jag bara rusar rakt in i ostigad skog
speciellt i början av säsongen brukar ju de första kantarellerna exempelvis komma upp på stigar och i vägkanter
sen får man leta ganska noggrannt på vissa platser, t ex där man vet att det tidigare år kommit upp fruktkroppar och följaktligen finns mycel i marken
då kan man hitta det som gömmer sig i mossa och gräs
ser jag tydliga spår av andra svampplockare så brukar jag tillryggalägga en längre sträcka utan att leta särskilt noga
ibland stöter man ju t o m ihop med dem o hejar glatt…sen bär det av åt annat håll
Nu är det ju lite skillnad på Skåne och Dalarna när det gäller större sammanhängande skogar framförallt i södra Skåne. Här hittar man mycket av matsvampen i småskogar eller lite större områden som Vombs furu mycket svamp kan oxå hittas på militärernas övningsfält typ Revinge Hed där det kan finnas gott om kantareller i gräsmarkerna. Tillgången på matsvamp uppe på åsarna varierar väldigt mycket och tyvärr förekommer det alldeles för mycket granplantager här nere. I vårt “lilla” landskap trängs ju oxå över en miljon människor, så man skall ha tur och lite erfarenhet av svampplockning för att lyckas. Själv drar jag till de stora skogarna i Värmland för att tillfredsställa mitt kantarell behov. Riskor, kremlor, soppar, mfl. går däremot utmärkt att finna tillräckligt av i Skåne då dessa ratas av de flesta pga. osäkerhet om dess ätbarhet. Men svamp finns det överallt i alla miljöer t.o.m. på den egna kroppen och på sambons men de är kanske inte så aptitliga;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.