0 301 visningar

6 svar

Frågetecken

Frida T

8 sep 2011 kl. 16:51

När jag hamnar under en gran så är nästan alla svampar nya för mig…..vad är detta för något? Sista bilden är samma svamp fast “lite” äldre.

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2011 kl. 17:31

Antagligen någon jordklubba Cordyceps, någon stjärna kommer säkert till din räddning:)

0

cordyceps canadensis

Frida T

8 sep 2011 kl. 19:20

Tack JAS!! Sprang genast ut och grävde lite ... och ja visst du har rätt. När jag nycklar i Ryman o Holmåsens Svampar så hamnar jag på cordyceps canadensis. Eller finns det fler som skulle kunna passa?

0

cordyceps canadensis

Irene A

8 sep 2011 kl. 20:27

Kul fynd!
Förutom Elaphocordyceps capitata finns även E. longisegmentis och E. rouxii.

Att döma av de revideringar som har gjorts av herbariematerial, verkar rouxii vara den vanligaste. Ska kunna kännas igen på ett huvud som är skarpt avgränsat mot foten, men den ska normalt inte vara så gul..?

I hjorttryffeln som den parasiterar på, ska man kunna se färgen på mycelet. Om jag minns rätt, bör det vara longisegmentis eller capitata om det är gult.

0

Elaphocordyceps

Frida T

9 sep 2011 kl. 08:15

Tack Irene! Det var en riktigt liten spännande svamp :)
Alla tre växte på samma hjorttryffel. Men den som är mest gul hade mer än tre fjärdedelar av sin längd under jord och rötter. Tror den fått ett ovanligare utseende pga att de fått kämpa länge för att hitta någonstans att ta sig upp. Men även de andra två har en aning gult i sig. I själva tryffeln hittar jag inget som är gult…

0

Elaphocordyceps

Irene A

9 sep 2011 kl. 08:59

Det borde egentligen vara rouxii, med tanke på huvudets form. Den kan vara olivfärgad som ung, men oftast ska den vara mera rent grå, och ha smalare och skörare fot än de andra.
Tyvärr vet jag inte säkert hur man ska skilja dem åt mikroskopiskt.

0

Elaphocordyceps

Frida T

9 sep 2011 kl. 09:21

Hmm .. jag får kalla den Elaphocordyceps med ett ? så länge :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone