All svamp som skall ätas bör väl rensas, inte så roligt med jord, sniglar och barr i maten. Borsta dem, skär bort de dåliga bitarna man behöver inte ta bort taggarna, det har mest med det estetiska utseendet på anrättningen som gör att många tar bort taggarna.Jag har provat att torka den men jag upplever den som seg och kanske lite besk i smaken efter den behandlingen. Du har hittat en god matsvamp som jag numera konserverar, om jag inte slukar den omgående. :)
När jag skriver rensa så menar jag om man ska skära bort något från svampen som inte går att äta!
Om jag ska torka svampen, hur stora/små bör bitarna vara?
Jag äter inte färsk svamp,föredrar att torka så man sedan kan smula den i minimala bitar, mer som en krydda..
Nej, färsk (rå) svamp bör man inte äta men smörstekt blek taggis är gott gotti gottgott. Om du nu envisas med att vilja torka den så är det så att ju mindre bitar ju snabbare torktid och skall du smula den så är det bara att hacka sönder den och när den har torkat så kör den i mixern så får du ett svampmjöl som du kan krydda med.
Det var fina bleka taggsvampar, och du behöver bara ta bort sånt som är smutsigt och maskätet, allt annat kan användas.
Den här svampen gör sig bäst om man kokar in den i sitt eget spad och fryser in den. Storleken på bitarna är en smaksak, själv brukar jag göra dem ganska små, 1-2 cm :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.