0 7559 visningar

11 svar

Konsekvenser av att äta felaktigt torkad svamp

Putte

8 sep 2011 kl. 18:52

Har en närstående som nyligen börjat torka svamp hemma.
Problemet är att han inte låter de ligga på tork tillräckligt länge utan lägger dem i burkar då de är sega fortfarande och de blir sedan svarta.
Jag har sagt till att han måste låta de torka ordentligare.
Min fråga är vad konsekvenserna av att förtära dessa savmpar är? kan det vara farligt?
Tyvär så lyssnar han inte på vad jag säger.

0

Jeanette P, Lulé

8 sep 2011 kl. 18:57

Är det fortfarande fuktiga då han lägger i dessa i burkar så lär han nog inte vilja förtära dem alls då han öppnar burken nästa gång. De ruttnar/möglar om de inte är ordentligt torkade innan.
Vad jobbigt att han inte lyssnar..

0

Putte

8 sep 2011 kl. 19:28

Tack för svaret! Ja det är tråkigt att han inte lyssnar. Vill ju bara hans eget bästa!
Kan man räkna med mag/tarm problem om han äter dem ändå?

0

Putte

9 sep 2011 kl. 16:34

Nu får ni hjälpa mig lite här. Sitter med min vän och hans trattisar han lagt halvtorkade i burkar.
Nu har vi plockat bort alla svarta, kvar är dem som inte svartnat utan är lite mjuka fortfarande. De luktar inte illa, går det att rädda dem?

0

Lars

9 sep 2011 kl. 21:56

Nej!

Släng hela rasket och börja torka på rätt sätt framöver.

0

Greta Spjuth

27 sep 2011 kl. 23:10

Jag har alltid fått svarta svampar efter torkning av trattkantareller och ätit dem i alla år. De har förstås varit torra innan jag använt dem.
Hade inte en aning om detta. I år har jag fått så mycket svamp att jag torkat dem på olika sätt.1 i varmluftsugn = ljus 2 i pannrummet=mörkbruna till svarta 3. på bordet i köket= svarta
det har hänt att några blivit silvriga men de har gått ner de också.
Är det farligt eller ska man bara må illa.

0

klas jaederfeldt

27 sep 2011 kl. 23:12

konstigt att inte flera blir magsjuka av svamp

0

Helene Faltis

27 sep 2011 kl. 23:24

Använd näsan: Otjänliga svampar har en karakteristisk rutten doft. All svamp bör torkas snabbt, inom 8-10 tim enl. min erfarenhet. Inte över dagar som man ofta läser. Svamp är verkligen en färskvara. Bättre med ugn på max 50 gr, och öppen lucka än tidningspapper enl. min åsikt.

0

Greta Spjuth

27 sep 2011 kl. 23:25

Kan du förklara lite närmare vad som händer med svampen när den torkas felaktigt. vad är det i svampen som inte är bra. Är det nåt gift och vad händer i människan när man äter den. Magsjuka har jag inte fått någon gång av mat jag lagat hemma. Däremot på restaurang av en dålig kyckling och då blev jag matförgiftad.
Greta Spjuth

0

Greta spjuth

27 sep 2011 kl. 23:30

Måste skriva igen ang svart torkad svamp. De har luktat svamp på rätt sätt. Inget ruttet. Vill gärna veta vad som är farligt med den svart svampen. Konkret.

0

Greta

klas jaederfeldt

28 sep 2011 kl. 00:50

har du någonsin hört talats om att det finns något som heter bakterier, dina svarta svampar innhåller sådana

0

Klas och Greta

Svampnörden

28 sep 2011 kl. 01:12

Nja jag tror nog att Gretas trattisar har varit torra innan förvaringen. Men det jag tror Greta menar är att när hon torkar dem i ugnen så blir de svarta. Det beror på att det är i mina ögon heeelt värdelöst att torka svamp i ugn. Mitt första svampår så torkade jag KJ i ugnen och resultatet blev små svarta förkrympa och stenhårda små klumpar som inte var så roliga.
Nu för tiden torkar jag svampen på ett långt bord med en bilvärmare som blåser över dem i några dagar….en fantastisk skillnad. De ser fortfarande ut som KJ men är något mörkare såklart och de är spröda, härliga och pulvriserar när man trycker ihop fingrarna….proffstorkade helt enkelt.

Din svarta svampar tror jag är något helt annat än det som tas upp i tråden. De svampar som de ovan talar om är inte helt torra och blir svarta under förvaring. Det antar jag inte är direkt nyttigt om man har otur vid beredningen vid ett senare tillfälle. De borde ha blivit mögel och bakteriehärdar under lagringen. Kanske ännu värre, drabbade av Clostridium botulinum om de förvaras i lufttäta burkar…direkt livsfarligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone