0 456 visningar

15 svar

Nu är det invasion!

Elsy i Skellefteå

8 sep 2011 kl. 20:32

Nu är det väldigt gott om talltuvskivling på våra Tallhedar!
Dom står på rader beredda på  att bli plockade!

0

anithau

8 sep 2011 kl. 20:40

Då är det bara att gratulera.

Ut och kuta på hedarna.

0

Bengt Växjö

8 sep 2011 kl. 20:53

Häftigt!

Som boende i södra Småland blir man mycket imponerad. Har någon koll på om denna art har varit lka vanlig för 5-10 år sedan?

0

Elsy i Skellefteå

8 sep 2011 kl. 21:17

Första gången jag stötte på den det var i fjol och det blev både reportage i lokaltidningen och på lokalradion! Dessförinnan hade jag aldrig sett den på tallheden! och i år är den överallt!
Det är kanske som med goliatmusseron när ingen visste vad det var sparkades den bara sönder och ingen plockade den, nu är det hårdvaluta!

0

Bengt

8 sep 2011 kl. 21:23

Tack för snabbt svar Elsy!

Lite skumt är det att två olika arter bara kan “poppa upp” från nästan ingenstans i era skogar

0

Eva

8 sep 2011 kl. 21:25

Hur tillagar du dem? Jag hittade mina första idag :) Vet du om det är något jag kan förväxla dem med?

0

Elsy i Skellefteå

8 sep 2011 kl. 22:08

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com
Här kan du läsa om denna svamp och titta på bilderna, dom två arter som lär finnas Röktuvskivling och talltuvskivling är båda ätliga enligt vad jag har läst!
Jag hanterade den som övrig svamp skar bort fot rensade och stekte den i mindre bitar enbart salt   och smaken var helt okey!

0

gunhild i Kåddis

8 sep 2011 kl. 23:03

Det kanske är så att vi går mera på tallhedarna nu sen vi började plocka goliat. När tallkallen sinar, sandsoppstiden är över och man börjar plocka trattisar och kantareller överger man tallheden till förmån för gammelgranskogen.
Det är också fler som plockar färgsvampar nu (taggsvampar och tallgråtickor m.fl.)och därför är tallheden fortfarande intressant,kanske därför vi också lägger märke till dessa tuvskivlingar som kommer ganska sent på säsongen. Dom är ju som finast just nu här i Västerbotten.

0

Elsy i Skellefteå

9 sep 2011 kl. 08:29

Jag har vandrat på Goliat-tallhed sedan 2003 och långt in på hösten
aldrig sett denna svamp förrän i fjol och i år är den överallt i långa rader!

0

Lena M

9 sep 2011 kl. 08:33

Talltuvskivlingen, växer den bara i norra delen av landet ?

0

Bengt

9 sep 2011 kl. 08:39

Intressant svar från Elsy. I nästan tio år har hon gått runt på tallhedar utan att se denna art. Och så plötsligt verkar den vara hur vanlig som helst. Kan någon blåstjärna våga sig på att spekulera om hur detta kan hänga ihop?

0

Irene A

9 sep 2011 kl. 08:53

Det verkar vara ett bra år generellt för tallhedarna.
Jag hittar även kantmusseron, kråsmusseron och motaggsvamp för första gången i tallskogar som jag har gått i under tio års tid.
Och det kryllar av riddarmusseroner också.

Jag har sett enstaka små kolonier av talltuvskivling i de exklusivaste tallhedarna (dom med mycket goliatmusseron och tallgråticka), men aldrig i sådana sådana mängder och stora, täta tuvor som nu, inte heller i såpass triviala skogar tidigare.

0

"JAS" Helsingborg

9 sep 2011 kl. 09:02

Det är väl med svamp som med många andra varelser, vid vissa tillfällen under visa förhållanden så känner de att det är dags att föröka sig för att säkra sin fortsatta existens. Man kan kanske spekulera i om förhållandena har varit dåliga innan eller om de är dåliga just nu. Många växter sätter ju frön när de håller på att dö ut för att säkra fortsatt överlevnad. Troligtvis väntar svamparna på ett för dem så gynnsamt tillfälle som möjligt för att bilda fruktkroppar och sprida sina sporer. Vissa svamparter bildar säkert bara fruktkroppar med långa tidintervaller mellan tillfällena och kanske beror det på att det tar tid att lagra upp energi för fruktkroppsbildandet. En amatörs funderingar så klart.

0

Elsy i Skellefteå

9 sep 2011 kl. 11:18

Det ligger nog mycket i det Irene säger jag har också hittat mycket motaggsvamp på tallhedarna i år det har heller aldrig varit aktuellt tidigare en härlig svamphöst och nu står trattkantarellerna i mass och parti och väntar på att bli plockade! Det är mycket att stå i nu ingen rast och ingen ro men härligt!
Trevlig svamphelg!

0

Anne Jukkas

9 sep 2011 kl. 20:40

Härliga tider! Spara lite svampar åt mig ;)
Jag kommer ner till VB igen om ett par veckor och hoppas kunna plocka massor av trattisar på min lokaler.
Trevlig svamp helg!

0

Robert S-keå

10 sep 2011 kl. 04:13

När man läser på den där goliatsidan så ser jag denna text som kanske kan ge lite tankar kring det hela.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2010/12/blog-post.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone