Första gången jag stötte på den det var i fjol och det blev både reportage i lokaltidningen och på lokalradion! Dessförinnan hade jag aldrig sett den på tallheden! och i år är den överallt!
Det är kanske som med goliatmusseron när ingen visste vad det var sparkades den bara sönder och ingen plockade den, nu är det hårdvaluta!
http://lyophyllumshimeji.blogspot.com
Här kan du läsa om denna svamp och titta på bilderna, dom två arter som lär finnas Röktuvskivling och talltuvskivling är båda ätliga enligt vad jag har läst!
Jag hanterade den som övrig svamp skar bort fot rensade och stekte den i mindre bitar enbart salt och smaken var helt okey!
Det kanske är så att vi går mera på tallhedarna nu sen vi började plocka goliat. När tallkallen sinar, sandsoppstiden är över och man börjar plocka trattisar och kantareller överger man tallheden till förmån för gammelgranskogen.
Det är också fler som plockar färgsvampar nu (taggsvampar och tallgråtickor m.fl.)och därför är tallheden fortfarande intressant,kanske därför vi också lägger märke till dessa tuvskivlingar som kommer ganska sent på säsongen. Dom är ju som finast just nu här i Västerbotten.
Det verkar vara ett bra år generellt för tallhedarna.
Jag hittar även kantmusseron, kråsmusseron och motaggsvamp för första gången i tallskogar som jag har gått i under tio års tid.
Och det kryllar av riddarmusseroner också.
Jag har sett enstaka små kolonier av talltuvskivling i de exklusivaste tallhedarna (dom med mycket goliatmusseron och tallgråticka), men aldrig i sådana sådana mängder och stora, täta tuvor som nu, inte heller i såpass triviala skogar tidigare.
Det är väl med svamp som med många andra varelser, vid vissa tillfällen under visa förhållanden så känner de att det är dags att föröka sig för att säkra sin fortsatta existens. Man kan kanske spekulera i om förhållandena har varit dåliga innan eller om de är dåliga just nu. Många växter sätter ju frön när de håller på att dö ut för att säkra fortsatt överlevnad. Troligtvis väntar svamparna på ett för dem så gynnsamt tillfälle som möjligt för att bilda fruktkroppar och sprida sina sporer. Vissa svamparter bildar säkert bara fruktkroppar med långa tidintervaller mellan tillfällena och kanske beror det på att det tar tid att lagra upp energi för fruktkroppsbildandet. En amatörs funderingar så klart.
Det ligger nog mycket i det Irene säger jag har också hittat mycket motaggsvamp på tallhedarna i år det har heller aldrig varit aktuellt tidigare en härlig svamphöst och nu står trattkantarellerna i mass och parti och väntar på att bli plockade! Det är mycket att stå i nu ingen rast och ingen ro men härligt!
Trevlig svamphelg!
När man läser på den där goliatsidan så ser jag denna text som kanske kan ge lite tankar kring det hela.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2010/12/blog-post.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.