0 2437 visningar

8 svar

Eldsopp eller Blodsopp?

Inga-Lill

8 sep 2011 kl. 21:14

Jag vet,svårt att se om detta är Eldsopp eller Blodsopp,har tagit på förstoringsglas,tycker att det är röda prickar,men min mamma tycker det är ränder,har ingen superkamera,även fast helt ny,om det skulle vara Eldsopp o jag äter den UTAN att dricka alkohol,är den ändå giftig?Är den lika god som Blodsoppen?

0

"JAS" Helsingborg

8 sep 2011 kl. 22:40

Jag sätter en slant på eldsopp och om det är den så skulle jag kanske inte äta den, det finns ju så mycket annan svamp som är god och inte förrädisk/förväxlingsbar.

0

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 00:19

eldsoppen är ätlig, både med och utan alkohol, blodsoppen tycker jag är godare . många soppar är giftiga innan till-lagning och alla magar tål inte en del svampar hur de än är till-lagade

0

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 00:21

vad det gäller utseendet så har blodsoppen prickar på foten, ibland sitter dessa som ränder. eldsoppen har ett tydligt nätmönster

0

Inga-Lill

9 sep 2011 kl. 21:36

Tack för svaren,tycker inte mig se nätmönster,o inte heller något rött strax ovanför rören,som eldsoppen ska ha.Ska iallafall torka den.

0

Birgitta F

9 sep 2011 kl. 21:46

vet inte om eldsopp gör som blodsopp. När man skär i en blodsopp så övergår den från gul till grön innan du hunnit skära klart.Transformeringen är blixtsnabb

0

Gerhard

17 aug 2019 kl. 16:30

Gräsmatta i Skåne

0

HLilja

17 aug 2019 kl. 19:13

Det behövs kompletterande bilder som visar hattens ovansida samt fotens utsida. Ett tips till nästa gång är att starta en ny tråd till en ny fråga.

0

JanAUppsala

17 aug 2019 kl. 20:52

Har du någon asp I eller vid gräsmattan?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone