Tummregel är att om rörerna (Sporerna är svampens fröna och dom är några tusendels millimeter stora och porerna är rörernas munöppningar)är fasta när man trycker med pekfinger, låter man dom stå kvar, är dom mjuka, tar man bort dom, de blir slämmiga vid anrättning.Mycket av svampens smak finns i rören och skivor.Svamparna är inte mat de är en smakupplevelse.Men man kan alltid göra som man tycker till och med hänga dom på julgranen som Klas med mycket ironi påpekade.
Lena, observera också att det finns ett fåtal soppar där hatthuden bör tagas av (och i de fallen så lossnar den också lätt), bland annat gäller detta smörsopp. I övrigt är det bara att instämma i det Franco säger angående rören och att ifall dom är mjuka så bör dom tas bort och om dom är fasta så bör du låta dom sitta kvar.
Jag hittade mycket smör- och grynsopp, små exemplar, och skulle blanda med KJ. Utmattad av all rensning slängde jag ner dem i pannan utan att pilla loss hatthuden. Vad som hände var att vätskan blev slemmigare än vanligt, men när vattnet kokat bort var också slemmet borta. Det smakade finfint, och jag lever och har hälsan. Så den där reglen om att alltid ta bort huden på smör- och grynsopp får ma nog ta med en nypa salt. Är den mest till för att det inte ska bli så slemmigt i svampkorgen?
Det där med krysset har jag inte förstått, tycker att det fungerar bäst att dra av skinnet från hattkanten (på smörsoppar).
Ett enklare sätt att flå citrongul slemskivling är att klyva svampen från fotbasen mot hattytan - men inte ända igenom. Sedan bryta isär halvorna och dra dem åt varsitt håll, då lossnar hela hatthuden. Jätteenkelt när man har tränat på det några gånger.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.