0 616 visningar

11 svar

Rodnande flugsvamp

Draken

8 sep 2011 kl. 21:44

Kan det vara det eller finns det någon som är liknande, ska jag våga prova den? Finns det någon som tycker att den är god?

0

Novisen

8 sep 2011 kl. 21:50

Jag törs inte äta flugsvampar. Dom skall vra giftiga. Jag har hittat en vit svamp utan strumpa men törs jag inte ta.

0

Draken

9 sep 2011 kl. 09:41

Bra regel att inte ta vita svampar, att inte plocka annat än det man är helt säker på för att äta, det finns giftiga champinjoner och ätliga flugsvampar, har inte bestämt än om den rodnande ska provsmakas.

0

Irene A

9 sep 2011 kl. 10:05

Det är den, vill bara tillägga att den är giftig som rå, och måste lagas till extra väl om du tänker prova den.

0

Draken

9 sep 2011 kl. 10:31

Tack så mycket jag men har inte ens tagit med svampen i korgen, det är inte så ofta jag ser den, eller så har jag inte koll på flugvamparna. Den stora kamskivlingen ska jag också titta efter eftersom den är sällsynt.

0

Annette L, norr om Sthlm

9 sep 2011 kl. 12:43

Åt rodnande flugsvamp som barn, då min mormor gillade den och det då fanns i större mängder. Idag plockar jag och äter annan svamp i stället. Jag tom undviker (inte nu tydligen) att prata om att äta flugsvamp öht, då det alltid finns någon som missförstår och tar fel!

0

Tor

9 sep 2011 kl. 19:38

Vi plockar rodnande och steker ihop med annan svamp. Eftersom jag fått lära mig denna på gamla dar så undrar jag över förväxlingsarter. Hittar inga liknande och det närmaste jag hittar kunde vara brun eller panter, men hittar i Ryman ingen med ljusröd fot under ringen som kunde förväxlas… Känns därför som en bra svamp att fortsätta med. Någon som känner till förväxlingsarter?

0

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 20:20

den är lätt att lära sig, och den är god,visst låter det lite läskigt me flugsvamp, men det är bara att komma över den tröskeln

0

Gourmet

9 sep 2011 kl. 22:09

Klas, läskigt me flugsvamp ja men betänk att kejsarflugsvampen åt man redan på antiken och ansås som den främsta av svapar

0

Tor v E

9 sep 2011 kl. 22:15

Tack Klas, mao inga snarlika förväxlingar (jag är normalseende och svampvan sedan barnsben)
:)
Vill lära mig mer så nu blev jag nyfiken på den flerbandade spindelskivlingen efter att ha läst här om den, mycket intressant!

0

Tor v E

9 sep 2011 kl. 22:16

Mångkransade menar jag :)

0

Draken

9 sep 2011 kl. 23:11

Tack för svar men jag väntar lite med att prova den, men det kanske inte är något man bjuder på, tror att jag får äta den ensam?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone