0 506 visningar

8 svar

Tuvskivlingar men vilka?

Anne

8 sep 2011 kl. 22:53

Jag blir inte klok på vad som är vad. Dessa båda är plockade på samma tallhed.
Bild 1: Fullt utvuxen hatt 12,5 cm, foten är vit och 7cm lång och 2,2-3cm tjock beroende på var man mäter. Foten är inte helt rund, snarare lite oval och ojämn. Skivor vita, köttet är vitt.

Bild 2: Fullt utvuxen hatt 8 cm, Foten är vit och 7cm lång och 1,5-1,8 cm tjock beroende på var man mäter. Foten på denna är inte heller helt rund, snarare lite knölig. Skivor vita och köttet vitt.

Dom är relativt lika men jag upplever ändå att det är två olika sorter, det är så pass mycket som skiljer.

Har sett båda på flera ställen i samma skog och den på bild 2 har alltid varit tunnare och haft längre fot i förhållande till hatten.

Dessa är plockade utanför Kiruna på tallhed. Det växer inget annat trädslag där än tall.

Finns det någon som kan reda ut detta så är jag tacksam.

Artbestämningshjälp vilka Lyophyllum?

0

Anne Jukkas

9 sep 2011 kl. 19:03

Bild 1 Svampen har vita-gräddvita sporer. Skivorna fortfarande ljusa.

Den andra svampens sporfärg får jag återkomma om. Däremot bör nämnas att skivorna på denna har mörknat lite.

Byter användarnamn till Anne Jukkas på mina kommande inlägg eftersom någon annan verkar ha börjat använda bara Anne , suck!

0

Irene A

9 sep 2011 kl. 19:09

Har du känt någon skillnad på lukten på dem?

Det finns en snarlik art som svartnar där den har blivit tummad, och luktar mjöl, mjölsvärting, Lyophyllum semitale.
Den är inte heller så ovanlig på tallhedarna.

0

Anne Jukkas

9 sep 2011 kl. 19:25

Den på bild 2 alltså. Den har inte svartnat. Färgförändringen är helt jämn på alla skivor. Dom är ljust bruna ungefär som de ljusaste partierna på hatten. Tänkte vänta till i morgon med att ta en ny bild och då hoppas jag ha kläm på sporfärgen också.
Kom gärna med synpunkter och förslag.

0

Anne Jukkas

10 sep 2011 kl. 12:05

Mer info!

Bild 1: Sporerna är vita-gräddvita. Skivorna har mörknat lite i takt med tiden som gått sen jag plockade den. Doften är mild men jag kan inte relatera den till något speciellt.

Bild 2: Sporerna är även på denna vita-gräddvita. Skivorna har mörknat mer på denna under samma tid. Doften mild men något starkare än på den andra. tycker helt enkelt att den luktar svamp kan ej relatera den här heller till någon speciell doft.

Bild 3: Visar svamp 1 till vänster och svamp 2 till höger ca 36 timmar efter plockning.

Artbestämningshjälp tuvskivlingar

0

Irene A

10 sep 2011 kl. 13:51

Nu tror jag ännu mer på att det är mjölsvärting. De svartnar inte omedelbart där man har tummat eller rispat. Det kan ta några timmar, och de brukar bli helt svarta med åldern.

Det är helt klart en förväxlingsart till talltuvskivlingen, eftersom den kan vara vanlig i en del tallhedar. Den anses sakna matvärde, men är inte giftig heller.

0

Anne Jukkas

10 sep 2011 kl. 15:13

OK! för den på bild 2.
Men den på bild 1, vad kan det vara det för tuvskivling då?

Kan det vara Tall-tuvskivling?

0

Irene A

10 sep 2011 kl. 15:56

Den liknar i alla fall talltuvskivling

0

Anne Jukkas

10 sep 2011 kl. 19:30

Det var i alla fall någon som har begått en massaker på mina tuvskivlingar innan jag hann dit idag. Trist för dom verkar inte ha vetat vad dom gjorde. Tänk att det finns folk som inte kan känna efter lite försiktigt om svampen verkar maskangripen innan som sliter upp den för att sen strimla dom fullständigt. dom hade gott kunnat få stå kvar och spora av sig istället.
Tack än en gång Irene!
Jag kommer att ladda upp lite nya intressanta fynd lite senare i kväll. uppskattar om du vill komma med synpunkter på dom också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone