0 532 visningar

13 svar

Rimskivling?

Johan Holmberg

6 sep 2006 kl. 20:17

Är svamparna på bilden rimskivlingar?

0

Mia

6 sep 2006 kl. 20:22

Ja

0

Birgitta D

6 sep 2006 kl. 20:25

Jag svarar ja och behöver inte om det är rätt skicka in mina bilder från i em.  Jagblev så osäker av tidigare inslag eftersom förra året var det först året jag plockade och åt dem. Ullspindlingen har väl ingen hinna?
Växwr de bredvid varandra?

0

Franco Matli

6 sep 2006 kl. 20:36

Rimskivling är numera klassad som risksvamp.Har formåga att absorbera radiaktiva ämnen, plus att många personer mår illa om den äts tillsammans med alkohol.
Se på nätet “google.com"skriv, Rozites caperata eller Cortinarius caperatus

0

Johan Holmberg

6 sep 2006 kl. 21:06

Har inte sett ullspindling, tyvärr.

0

Irene A

6 sep 2006 kl. 21:30

När jag sökte bilder av ullspindling på nätet, blev jag förvånad över hur ont om bilder det fanns av den vanliga svampen. Här är i alla fall ett par exempel:

http://www.ambmuggia.it/forum/uploads/post-3-1094988791.jpg

http://swefungi.se/PAGES_AC/Cortinarius_laniger.html

0

Birgitta D

7 sep 2006 kl. 08:47

OK Tack Irene. Ingen av de svamparna har den minsta likhet vad jag kan se med Rimskivling

0

Irene A

7 sep 2006 kl. 09:07

Jag tycker inte heller att det är någon större likhet mellan dem, men det är klart att den som är ovan kan förväxla det mesta - har t.o.m. exempel på folk som plockat vit flugsvamp i tron att det var fårticka (men som tur var kom och frågade om det var rätt svamp).

Det finns andra arter av spindelskivlingar som är mycket mer lika rimskivlingen (som ju också är en spindelskivling).
Exempelvis tuvspindling, Cortinarius turmalis, och en slank form av lökspindling, Cortinarius multiformis. Ingen av dem är giftig.

0

lilla my

7 sep 2006 kl. 09:08

Fråga: Är inte det där en rynkad tofsskivling? Har den bytt namn officiellt eller är jag på helt fel spår? God är den i alla fall! Gärna nystekt, smakar lite fläsk nästan… mmmm!

0

Irene A

7 sep 2006 kl. 09:48

My, rynkad tofsskivling har den hetat ganska länge, men för 10-15 år sen introducerades namnet rimskivling därför att den inte tillhör släktet tofsskivlingar.
Nu kommer man förmodligen att inkludera arten bland spindelskivlingarna (några har redan gjort det även om det inte råder enighet om det), och då kommer den att döpas om igen, till rimspindling.

0

lilla my

7 sep 2006 kl. 10:18

Okej, då vet jag. Den har en toppensäsong i år i norra Östergötland, precis som under 2001. Intressant var att jämföra temperaturer och nederbörd för dessa år: Det verkar som om Rimskivlingen/Rimspindlingen gynnas av stora regnmängder och milda nätter i slutet av augusti, och får vi nu fortsatt hög medeltemperatur nattetid så lär det bli hur mycket som helst…:)

0

Bo E

7 sep 2006 kl. 12:40

Det var nästan den svamp jag hittade mest av förra säsongen som var mycket svampfattig här i Örebrotrakterna.
Hoppas den kommer i år också...har inte sett den ännu.
Nu är det stensopp och kremlor som går till!

0

Affe

7 sep 2006 kl. 22:56

Tittar tillbaks på detta inlägg och inser att mina som jag plockade idag också är Rimskivling.
Då undrar jag, tillagning och tillvaratagande?

0

Johan Holmberg

9 sep 2006 kl. 01:40

Jag stekte mina i smör med salt och litet vitpeppar. Jättegott.Frös det överblivna i stekt skick.
Angående fotografering av svampar som man önskar att kännarna på forumet skall artbestämma, märkte jag själv att dagsljus är överlägset. Särskilt för att visa rimfrosten, och få rätta färger.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone