När jag sökte bilder av ullspindling på nätet, blev jag förvånad över hur ont om bilder det fanns av den vanliga svampen. Här är i alla fall ett par exempel:
http://www.ambmuggia.it/forum/uploads/post-3-1094988791.jpg
http://swefungi.se/PAGES_AC/Cortinarius_laniger.html
Jag tycker inte heller att det är någon större likhet mellan dem, men det är klart att den som är ovan kan förväxla det mesta - har t.o.m. exempel på folk som plockat vit flugsvamp i tron att det var fårticka (men som tur var kom och frågade om det var rätt svamp).
Det finns andra arter av spindelskivlingar som är mycket mer lika rimskivlingen (som ju också är en spindelskivling).
Exempelvis tuvspindling, Cortinarius turmalis, och en slank form av lökspindling, Cortinarius multiformis. Ingen av dem är giftig.
My, rynkad tofsskivling har den hetat ganska länge, men för 10-15 år sen introducerades namnet rimskivling därför att den inte tillhör släktet tofsskivlingar.
Nu kommer man förmodligen att inkludera arten bland spindelskivlingarna (några har redan gjort det även om det inte råder enighet om det), och då kommer den att döpas om igen, till rimspindling.
Okej, då vet jag. Den har en toppensäsong i år i norra Östergötland, precis som under 2001. Intressant var att jämföra temperaturer och nederbörd för dessa år: Det verkar som om Rimskivlingen/Rimspindlingen gynnas av stora regnmängder och milda nätter i slutet av augusti, och får vi nu fortsatt hög medeltemperatur nattetid så lär det bli hur mycket som helst…:)
Jag stekte mina i smör med salt och litet vitpeppar. Jättegott.Frös det överblivna i stekt skick.
Angående fotografering av svampar som man önskar att kännarna på forumet skall artbestämma, märkte jag själv att dagsljus är överlägset. Särskilt för att visa rimfrosten, och få rätta färger.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.