Hej!
Är urusel på svamp, det enda jag kan/törs plocka är gula kantareller, men idag hittade jag mängder av de här som jag TROR är trattkantareller….Växte i tjock mossa och när jag sett en så såg jag typ tusen till ;-)Vågade inte plocka fler än de här två dock…Har ihålig fot och ser möjligen lite ljusare ut på bilden än de är.
Tacksam för svar /Ullis
Var uppmärksam när du plockar dom bara! Det finns en riktigt otrevlig svamp som ofta växer tillsammans med trattisar. Den kan växa mitt i klungan och smälter fint in bland trattisarna. Det är oftast först när man vänder på den som man ser att den har skivor på undersidan. Se till att du inte får med dig någon sådan i korgen!
Jag ser alltid till att jag faktiskt tar i alla svampar vid rensning och kollar dem, oavsett mängd…och med trattkantareller kan det bli flera timmars jobb. Förra året hade jag en vän med och det hade slunkit med en spindelskivling, så kolla alla svampar! När jag var liten klippte vi trattkantareller med sax och sedan direkt till förvällning…ett rent under att vi inte hade med något annat!
Tack för era svar!
Jo jag har förstått att det kan finnas hemskingar mitt bland dom. Så när jag var ute och plockade de som var tillräckligt stora tog jag dem EN och EN samt vred och vände NOGA på dem. Tog tid, men det är det värt för jag är livrädd för att få med något giftigt.
TAck för alla tips iallafall! Ett underbart forum man hittat här ;-)
Toppig giftspingling!
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_rubellus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.