0 1862 visningar

14 svar

Trattisar?

Ullis

9 sep 2011 kl. 15:58

Hej!
Är urusel på svamp, det enda jag kan/törs plocka är gula kantareller, men idag hittade jag mängder av de här som jag TROR är trattkantareller….Växte i tjock mossa och när jag sett en så såg jag typ tusen till ;-)Vågade inte plocka fler än de här två dock…Har ihålig fot och ser möjligen lite ljusare ut på bilden än de är.
Tacksam för svar /Ullis

0

Eleonora

9 sep 2011 kl. 16:00

Visst är det trattisar, inget tvivel om den saken! Skynda dig dit igen och plocka upp resten.

0

Ullis

9 sep 2011 kl. 16:06

Tack för ditt snabba svar!
Ja jag ska genast rusa dit ;-)
Många var dock väldigt små ännu…Hur snabbt växer de?

0

Boman

9 sep 2011 kl. 17:57

ge dem några dagar

0

Anne

9 sep 2011 kl. 18:36

Var uppmärksam när du plockar dom bara! Det finns en riktigt otrevlig svamp som ofta växer tillsammans med trattisar. Den kan växa mitt i klungan och smälter fint in bland trattisarna. Det är oftast först när man vänder på den som man ser att den har skivor på undersidan. Se till att du inte får med dig någon sådan i korgen!

0

Annette L, norr om Sthlm

9 sep 2011 kl. 18:45

Jag ser alltid till att jag faktiskt tar i alla svampar vid rensning och kollar dem, oavsett mängd…och med trattkantareller kan det bli flera timmars jobb. Förra året hade jag en vän med och det hade slunkit med en spindelskivling, så kolla alla svampar! När jag var liten klippte vi trattkantareller med sax och sedan direkt till förvällning…ett rent under att vi inte hade med något annat!

0

Irene A

9 sep 2011 kl. 18:54

Dom växer ganska långsamt så det kan nog ta några veckor innan allt är i plock- och rensvänlig storlek.
Vi brukar gallra i omgångar med ca en veckas mellanrum, men ännu längre mellanrum om det har varit kyligt väder.

0

Ullis

9 sep 2011 kl. 21:05

Tack för era svar!
Jo jag har förstått att det kan finnas hemskingar mitt bland dom. Så när jag var ute och plockade de som var tillräckligt stora tog jag dem EN och EN samt vred och vände NOGA på dem. Tog tid, men det är det värt för jag är livrädd för att få med något giftigt.
TAck för alla tips iallafall! Ett underbart forum man hittat här ;-)

0

smulan

9 sep 2011 kl. 22:00

vilken otäck svamp kan växa bland trattisar? nyfiken

0

Anne

9 sep 2011 kl. 22:06

0

smulan

9 sep 2011 kl. 22:35

Ok. men de ser ju inte alls ut som trattisar? Men visst, för den ovane kan de vara klurigt.! mvh smulan

0

Anne

10 sep 2011 kl. 00:06

Ville bara varna eftersom det är första gången som Ullis hittat Trattisar. Jag hoppas att hon ska kunna njuta av den goda svampen.

Hoppas skörden blir stor!

0

Ullis

10 sep 2011 kl. 09:56

Tycker att det är jättebra med era varningar till en novis!
Bildbevis på min första trattisskörd.
Blev både en god sås till entrecôten + att jag förvällde och sparade lite att lägga i morgondagens köttgryta;-)
Ska bli kul att se om jag får ha mitt ställe ifred….

0

Ullis

10 sep 2011 kl. 09:57

Hmmm glömde bilden….

0

Anne

10 sep 2011 kl. 11:21

Härligt!

Om det skulle vara så att någon annan hittar dit så finns säkert fler ställen som ingen upptäckt än, det är bara ut och leta! :)

Trevlig helg!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone