0 547 visningar

4 svar

Vad är detta?

Gnällkärring

9 sep 2011 kl. 18:58

Jag har tyvärr ingen svampbok, och vet inte riktigt hur jag ska söka på vad detta är. Det påminner om något som kan vara släkt med blomkålssvamp.

Jag plockade trattisar och fick syn på några konstiga saker som såg ut som hopkrullade tunna barkgrejer, som satt nedstuckna i marken på ett konstigt sätt.

Jag tittade närmare och såg att det var svampar.

Hoppas någon kan säga vad det är, jag bifogar bilder tagna med mobilkamera, därav kvaliteten…

Vissa satt i klungor som på bilden, andra satt ensamma som små hopkrullade bruna blad.

0

Irene A

9 sep 2011 kl. 19:11

Det ser ut som haröron (släktet Otidea) - mycket liten chans att artbestämma dem utan mikroskopering.

0

Tony S

9 sep 2011 kl. 19:13

Det är någon typ av haröra, släktet Otidea. Vilken art är inte så lätt att avgöra, behöver mikroskoperas. Men en gissning kan vara litet haröra, Otidea leporina.

0

Gnällkärring

9 sep 2011 kl. 19:15

Tack till er båda. Jag har aldrig sett något sådant förut. Det såg lite lustigt ut där de satt som nedstuckna barkbitar i marken. Inget man äter då?

0

Boman

9 sep 2011 kl. 21:26

Nej, inget människor äter i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone