0 2721 visningar

12 svar

Gula kantareller uppätna av svin?

Gnällkärring

9 sep 2011 kl. 19:24

Jag fann världens största gul kantarellställe. Säkert tusen stycken eller mer. Inget ställe folk hittar till, och väldigt många stora. Jag plockade de största (handflatsstora) och lät de andra stå kvar för att släktingar ska komma och plocka i helgen.

När jag kollade igår, var nästan alla som utsuddade, bortblåsta. Jag undrade om jag kommit fel, men nej, det går inte att missa för mig.

Jag trodde först att någon nu hade hittat stället, och tagit alltihop, men det stämde inte. även alla små var väck och inte ett spår efter något avskuret. På ett stället stod en klunga kvar, med flera stora svampar, väl synliga. Kvar var också mängder av trattisar, stora sådana. Dessa borde ju ha tagits eller åtminstone plattats till, så stora fötter som människor har, jämfört med t.ex. svin.

Vid flera av träden, var det uppsparkat, eller uppbökat på något sätt. Tyvärr var det en riktigt rejäl hagelskur emellan, så jag kunde inte se några djurspår.

Nu undrar jag om vildsvin äter gula kantareller, och riktigt länsar så att de är som spårlöst försvunna. Och då om de inte gillar trattisar då dessa stod kvar.

Jag bifogar två bilder på uppbökningar.

Jag är riktigt besviken på att det gick så här. Hade jag valt att plocka när jag fann dem, så hade jag haft svamp för resten av året. Så kul också att hitta där andra inte går, så man slipper hetsen och tvånget att plocka för små svampar om man ska få några alls.

Min fråga är alltså om ni vet vilket djur som kan ha gjort så här. Ätit gula, men skippat trattar.

0

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 20:25

jag tror att grisarna är så förståndiga att de inte äter Kantarell,(och absolut inte något som inte finns ,nämligen GUL kantarell) har bott i Södertälje och sett grisarnas framfart i Tullgarnsområdet , de äter det mesta men lämmnar Kantarell

0

Gnällkärring

9 sep 2011 kl. 20:32

Vad kan det ha varit för djur då? Allt pekar på att det inte är människor.

Hur menar du med att de är så förståndiga att de inte äter dem? Är de farliga för vildsvin?

0

Charlotte B

9 sep 2011 kl. 21:44

Varför skulle de inte äta kantareller?? Jag har fått lära mig att kantareller går att äta råa om man skulle vara nödgad att överleva i skogen om man gått vilse.

Så om det inte är farligt för oss borde det väl inte vara farligt för vildsvinen.

Jag råkade ut för precis samma sak idag. Totalt länsat!!! Men några stod kvar, stora och fina…

Jag tror på svinen…

0

Jonnie

9 sep 2011 kl. 22:53

Jag brukar aldrig hålla med Klas (mest av ren princip eftersom han tjafsar om det här med GUL kantarell hela tiden) men i det här falet ger jag honom rätt, jag vill också påstå att vildsvin inte äter kantareller.
Man kan rätt ofta se att de bökat runt kantarellstället men rent av undvikit själva beståndet.
Varför skulle de förresten äta rå kantarell, det har väl inget direkt näringsvärde för ett vildsvin, vad jag förstått??
Googlar man lite på vildsvin kan det på några ställen stå att de äter svamp,,men jag är rätt tveksam till det jag själv sett i skogen..
Ngn gång har jag misstänkt rådjur,, att de tagit en o annan kantarell men aldrig ätit rent ett helt bestånd sådär…

Kan det inte vara så att homo sapiens varit framme och att det sedan efteråt kommit ett vildsvn o bökat runt??

0

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 22:58

troligen är det väl så att grisarna inte gillar smaken, även om de inte är farliga för dem, jag låter den oxå vara kavr i skogen om jag inte plockar till grannarna som gärna vill ha , själv så äter jag mycket sällan kantareller

0

Gnällkärring

9 sep 2011 kl. 23:25

Jag har googlat lite, och en svampexpert hade svarat någon att det troligen är rådjur som hade ätit hennes kantareller.

Att det inte är människor baserar jag på det som har lämnats kvar. En människa skulle inte lämna en öliten väl synlig klunga med fina svampar, samt inte röra fullt synliga mängder av plockfärdiga trattisar. Det går ingen där heller (det är på egen mark och jag är ofta omkring med hunden - det här stället ligger väldigt avsides och man får klättra runt och förbi lite olika ställen, samt naturligt leder gående där bara till min och grannens tomt - jag har inte ens själv gått just där förut).

Hade det varit människor så hade nog trattisarna varit nermejade mer också. Nu såg de alla hela ut, förutom några som jag tror att jag och hunden hann trampa ned (det var så många gulisar där innan, att jag helt missade alla trattisar).

När jag grävde och undersökte, så hittade jag några rester efter plockade svampar, och det såg också ut att inte vara plockat av människor.

Det som djuren har åstadkommit mer än länsandet, är gropar som jag bifogade bilder på. Kan det vara rådjur som gör sådana, eller vilket djur kan det vara? Hittade sådana även på andra ställen idag. De var alla grävda på samma sätt invid trädstammar. Kanske grävt upp någon svamp eller annat.

Synd att det var ett sådant fruktansvärt hagelskyfall som suddade ut eventuella fotspår av djuren.

0

Draken

9 sep 2011 kl. 23:26

Jag har varit med om att ett helt bestånd av rödgul trumpetsvamp blev uppätet, det stor bara fötterna kvar dagen därpå när jag skulle plocka, tveksamt om folk endast plockar hattarna? det var antagligen rådjur, vildsvinen bökar mycket men har inte sett spår av att de äter svamp.

0

Gnällkärring

9 sep 2011 kl. 23:35

OT:

:) Klas, jag älskar kantareller. Bättre än trattisar. Helt klart. Jag är inte världens bästa expert så att jag kan jämföra en stor mängd sorter, men av alla kremlor, taggisar, kantareller, citronslemskivlingar och soppar, så gillar jag taggisar och kantareller (jag vill skriva “gula” - inte för att det heter så, utan för att annars frågas det alltid “vilken sorts???”) bäst. Smörsoppen är väldigt god också. Andra soppar brukar jag lämna.

De små bebiskantarellerna (på vissa ställen verkar de aldrig kunna bli stora, vet inte om det är någon art/rasskillnad, eller om det är marken som inte låter dem bli större) har godast konsistens, men är ju hur jobbiga som helst att plocka för att få tillräckligt mycket.

Nej, jag ljuger, blomkålssvamparna var faktiskt godast, men jag har inte hittat någon på flera år.

Trattkantareller verkar folk älska, men jag tycker inte att de är bland det godaste jag vet. De är ju lätta att plocka med sig till middagen när man är ute med vovven och besöker bestånden.

0

Elina

15 aug 2016 kl. 09:21

Kan det kanske vara en grävling? Dom bökar ju runt i jorden.

0

jörgen

15 aug 2016 kl. 10:46

De finns alltid i närheten av gulisar.  Slår sällan fel.  Verkar gilla dom.

0

Meriona

16 aug 2016 kl. 20:36

Här i Trollhättetrskten är de gott om vildsvin och de har bökat sönder samtliga våra kantarellställen. Och inte på vinter och vår utan bara sommar och höst. Så jag tror visst att de äter kantareller.

0

Näckådalen

29 aug 2024 kl. 05:04

Grävling då ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone