0 7444 visningar

13 svar

trattis eller rödgul trumpetsvamp?

Smulan

9 sep 2011 kl. 21:53

Är detta trattkantarell eller rödgul trumpetsvamp? jag själv tror på det första. växer i blandskog, mkt löv, o i många sjok. /S

den har fina åsar under sig, är gul på foten, vissa lite mörkare åsar, växer i klungor och i lövskogen.Trattkantarell?

0

Birgitta F

9 sep 2011 kl. 22:00

ser ut som en trattkantarell
här har du en bild på rödgul

tänk dig att du varit i vatten med händerna länge då får du rödgulas struktur på undersidan av hatten + att foten är väldigt gul

0

foten är .......

Birgitta F

9 sep 2011 kl. 22:02

........väldigt rödgul skulle det vara…...hmmm

0

smulan

9 sep 2011 kl. 22:02

tack för svar! svårt att se i svampböcker. men tror att rödgul trumpetsvamp inte har åsar undertill som är tydliga?! hursom så är det lika välkommet vilket. Men blir lite konfunderad. kan trattisar ha lite brungrå åsar också? mvh smulan

0

Birgitta F

9 sep 2011 kl. 22:05

bland mina trattkantareller finns allt från senapsgult till brungrått jag kan hitta små klungor med 20 cm mellanrum där dom ser helt olika ut. Förmodligen styrs det av vad som finns i marken.
Jag har även plockat helgul trattkantarell vid flera tillfällen den är riktigt söt.

0

smulan

9 sep 2011 kl. 22:08

Tack! Känns som trattisar verkar rätt. För de har åsar och det har knappt rödgul trumpetsvamp ju. växer i klungor och många många. Luktar gott! & finns massor i Södra Skåne bland lövskog som är fuktig. :)Tror knappt jag plockat rödgul trumpetsvamp då.. Tusen tack Birgitta för svar! mvh smulan

0

Gun Wallborg

10 sep 2011 kl. 13:54

Gissar ändå på Trumpetsvamp :-)
//Gun

0

irmelinat

10 sep 2011 kl. 18:43

Ibland är det svårt att bestämma om det är en trattkantarell eller rödgul trumpet, förrens man hittat båda sorterna.(har samma bekymmer vatje gång i skogen) Hursomhelst är båda goda matsvampar.

0

Boman

10 sep 2011 kl. 19:25

Lukta på svampen så försvinner alla tvivel, om man hade några. Den rödgula trumpetsvampen har en fruktig doft, trattisen luktar skog och svamp. De är också olika i känsla och utseende.

0

Madde Småland

10 sep 2011 kl. 23:40

Här är en länk till en tidigare tråd där du tydligt kan se skillnaden på rödgul trumpet och trattisar:)

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=203461&fnr=1&sok=madde

0

Christina

11 sep 2011 kl. 15:27

trattisar kan se väldigt olika ut färgmässigt beroende på var de växer. allt från mörkt bruna till gråbruna.

0

Christina

11 sep 2011 kl. 15:30

rödgul trumpetsvamp har inte skivor som trattisen samt alltid en orangegul stjälk

0

Laila i Kristianstad : )

11 sep 2011 kl. 21:05

SKIVOR på trattis???
Nä, det har jag ALDRIG sett Christina. Livsfarligt med fel information. Bättre att inte ge någon alls tycker jag…

0

Christina!

Anne

11 sep 2011 kl. 21:06

Trattisen har INTE skivor! Den har grenade åsar.
Det har även Rödgul trumpet men dom är inte lika “höga”. Ser mera ut som rynkor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone