Är detta trattkantarell eller rödgul trumpetsvamp? jag själv tror på det första. växer i blandskog, mkt löv, o i många sjok. /S
den har fina åsar under sig, är gul på foten, vissa lite mörkare åsar, växer i klungor och i lövskogen.Trattkantarell?
bland mina trattkantareller finns allt från senapsgult till brungrått jag kan hitta små klungor med 20 cm mellanrum där dom ser helt olika ut. Förmodligen styrs det av vad som finns i marken.
Jag har även plockat helgul trattkantarell vid flera tillfällen den är riktigt söt.
Tack! Känns som trattisar verkar rätt. För de har åsar och det har knappt rödgul trumpetsvamp ju. växer i klungor och många många. Luktar gott! & finns massor i Södra Skåne bland lövskog som är fuktig. :)Tror knappt jag plockat rödgul trumpetsvamp då.. Tusen tack Birgitta för svar! mvh smulan
Här är en länk till en tidigare tråd där du tydligt kan se skillnaden på rödgul trumpet och trattisar:)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=203461&fnr=1&sok=madde
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.