0 1235 visningar

9 svar

pluggskivlingar

Erioch

9 sep 2011 kl. 22:01

Är pluggskivlingen att rekommendera som matsvamp. I Cortins svampbok från 1975 anges den som misstänkt. Jag vet dock att svampplockare i Tyskland förr i tiden samlat den och att mina vänner I Tyskland säger att en tysk svampforskare vid namn Julius Schaeffer åt den. Kanske är den underskattad?

Dessutom säger man att man kan äta röd flugsvamp om man drar av hatthuden!!

Någon som vet?

0

Irene A

9 sep 2011 kl. 22:08

Det stämmer bra att Julius Schäffer åt pluggskivling, och den orsakade hans död!

0

Erioch

9 sep 2011 kl. 22:14

Han dog av allergiska reaktioner orsakade av alltför flitigt svampätande. Min vänner i Tyskland säger att det knappast var pluggskivling. Har du belägg pluggskivlingen orsakade hans död. Det kan vara kremlor, som han konsumerade i stora mängder.

0

Erioch

9 sep 2011 kl. 22:27

Det framgår av Adalbert Rickens bok Die Blätterpilze från 1915 att P. involutus är essbar. Mina tyska svampvänner hyllar Adalbert som en av de främst svampkännarna i början av 1900-talet.

0

Lill, Skellefteå

10 sep 2011 kl. 06:59

Om du googlar Paxillus syndrom kan du läsa om det.

0

Irene A

10 sep 2011 kl. 09:32

Ja, Julius Schäffer åt mycket svamp, och han blev följaktligen ett av de första kända offren för pluggskivlingen.

Tyvärr ignorerades faran med den svampen i flera decennier och den fortsatte att orsaka fler människors död.

Jag misstänker att samma sak kommer att hända med riddarmusseronerna om någon får för sig att äta stora mängder av den igen.

0

Jörgen Johansson, Umeå

10 sep 2011 kl. 10:53

Hej, jag skrev ett arbete om pluggskivling och paxillussyndromet under svampkonsulentutbildningen. Man kan äta den ett flertal ggr utan att känna något, men för varje tillfälle ökar dock risken att det blir det sista, eftersom en allvarlig immunoreaktion kan bryta ut. Jag rekommenderar ej att äta den.
(Har säkert kvar arbetet på datorn om du är intresserad).

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2011 kl. 14:17

Och så finns den här uppsatsen: http://www.omf.se/proj/Mysteriet%20PLUGGSKIVLINGEN.doc

0

Hanna

5 okt 2012 kl. 19:44

Jag hade jättegärna läst ditt arbete om pluggskivling och paxillups syndrom!!

0

Daniel Åström

5 okt 2012 kl. 21:49

Stod att både Eldsopp och smörsopp kan ge Paxillus syndrom.
Kan det verkligen stämma?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone