Är pluggskivlingen att rekommendera som matsvamp. I Cortins svampbok från 1975 anges den som misstänkt. Jag vet dock att svampplockare i Tyskland förr i tiden samlat den och att mina vänner I Tyskland säger att en tysk svampforskare vid namn Julius Schaeffer åt den. Kanske är den underskattad?
Dessutom säger man att man kan äta röd flugsvamp om man drar av hatthuden!!
Någon som vet?
Ja, Julius Schäffer åt mycket svamp, och han blev följaktligen ett av de första kända offren för pluggskivlingen.
Tyvärr ignorerades faran med den svampen i flera decennier och den fortsatte att orsaka fler människors död.
Jag misstänker att samma sak kommer att hända med riddarmusseronerna om någon får för sig att äta stora mängder av den igen.
Hej, jag skrev ett arbete om pluggskivling och paxillussyndromet under svampkonsulentutbildningen. Man kan äta den ett flertal ggr utan att känna något, men för varje tillfälle ökar dock risken att det blir det sista, eftersom en allvarlig immunoreaktion kan bryta ut. Jag rekommenderar ej att äta den.
(Har säkert kvar arbetet på datorn om du är intresserad).
Och så finns den här uppsatsen: http://www.omf.se/proj/Mysteriet%20PLUGGSKIVLINGEN.doc
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.