0 602 visningar

3 svar

Matsvamp nära giftsvamp?

RD

10 sep 2011 kl. 12:59

Hej!

Plockade trattkantareller igår, och vid ett tillfälle upptäckte jag att trattisarna jag redan lagt i korgen växte tillsammans med någon annan svamp som förtvinat. Det syndes att den hade bruna skivor vilket inte brukar vara något bra tecken. Svamparna växte på sin höjd någon centimeter ifrån varandra. Kan eventuellt gift “smitta” och tas upp av trattisarna då den andra svampen hade, så att säga, börjat förfalla och återgå till jorden? Slänger hellre skörden än att chansa.

0

SvenD

10 sep 2011 kl. 13:53

Nej, det verkar inte rimligt att trattisarna skulle ha smittats!

0

RD

10 sep 2011 kl. 17:14

Tack för svaret!

Har aldrig funderat över det förut, men nu när jag tänker på det växer det ju massvis med giftiga tingestar på vår jord, och när dessa giftiga växter och svampar förmultnar borde giftet (om det inte förgås) hamna i jorden. Är det så att svampar och annat som är ätbart helt enkelt inte tar upp dessa?

0

Boman

10 sep 2011 kl. 18:00

Klart att de gör! Som bly i avgaser tex. Men att svampar som växer nära giftiga arter skulle “smittas ” är inget att oroa sig för. Lär dig sorterna och plocka noggrant, titta på varje svamp så riskerar du inget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone