Hej!
Plockade trattkantareller igår, och vid ett tillfälle upptäckte jag att trattisarna jag redan lagt i korgen växte tillsammans med någon annan svamp som förtvinat. Det syndes att den hade bruna skivor vilket inte brukar vara något bra tecken. Svamparna växte på sin höjd någon centimeter ifrån varandra. Kan eventuellt gift “smitta” och tas upp av trattisarna då den andra svampen hade, så att säga, börjat förfalla och återgå till jorden? Slänger hellre skörden än att chansa.
Tack för svaret!
Har aldrig funderat över det förut, men nu när jag tänker på det växer det ju massvis med giftiga tingestar på vår jord, och när dessa giftiga växter och svampar förmultnar borde giftet (om det inte förgås) hamna i jorden. Är det så att svampar och annat som är ätbart helt enkelt inte tar upp dessa?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.