0 825 visningar

9 svar

Sandsopp?

Jessica

10 sep 2011 kl. 15:17

Ny på soppar & har suttit & tittat igenom bilderna här på sidan. Är detta en sandsopp? Plockad i skog med tall, gran & enstaka björkar. Tack!

0

Boman

10 sep 2011 kl. 15:27

Jättefin sandsopp. Den kan blåna i skärytan, eller låta bli det. Vet inte varför, de bara gör så.

0

Nyfiken

10 sep 2011 kl. 15:29

Hur kan man se att det är en sandsopp när man inte ser den uppifrån samt när den inte blånar?
Kanske är det färgen på rörlagren?

0

Jessica

10 sep 2011 kl. 15:31

Tack för svaret! Såg det nu. Hur äter man den? Rör och alltihop? Man ‘skalar’ väl hatten va?

0

Jessica

10 sep 2011 kl. 15:35

Den har blånat lite nu. Knäppte bilden så eftersom att det var själva färgen på rören som fick mig att gissa på sandsopp (:

0

Sandsoppen

10 sep 2011 kl. 15:36

Skala INTE hatten (där finns en massa smak). Det är bara på smörsopp och citronslemskivling du skalar hatten på.
Jag tar bort rörlagren och skär i tunna skivor och torkar den. Förvara i glasburk i skafferiet.
Kasta ner i såser, grytor , gör en god soppa, ja den går att använda till mycket =)
Jag plockar bara de mindre exemplaren, de större tenderar att bli “svampiga”.

0

Jessica

10 sep 2011 kl. 15:42

Okej, då ska jag torka den på en gång! Tar man bort rören på alla soppar? Rören ser ju inte allför mumsiga ut :p

0

Sandsoppen

10 sep 2011 kl. 16:35

Jag gör det men har hört att en del inte gör det när de är mkt små.

0

Boman

10 sep 2011 kl. 18:04

Lättast att känna igen sandsopp är att se den i skogen, på lite håll. Den ser sandig ut på hatten, men innanmätet är också tydligt kännetecken. Jag plockar sandsopp sen länge, den är jag 100 på. Finns ingen annan sopp som ser ut så.
Plocka bort rören om du vill. Jag tar bara unga fasta svampar så det behövs inte. En smaksak.

0

Jessica

10 sep 2011 kl. 20:48

Bara plockat en sorts sopp innan dvs smörsopp. Men det måste vara 15 år sedan med min mormor.. & att försöka minnas dom resulterade i en helt annan sopp :p Men hur mycket minns man egentligen från när man är 8 år? ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone