ja, det ser spännande ut. Men kan det inte vara spännande i Sverige också när så många spindlingar dyker upp? Med hjälp av Niskanen och Kytövuori kan du finna dubbelt så många spindlingar som du tidigare noterat. Måste vi sekvensera DNA för att vara säker på våra fynd och kunna namnge våra fynd?
Sverige är oerhört spännande när det gäller spindlingar. Det är i de nordiska tallhedarna som de flesta nya arter hittas. Då behövs ofta molekylära undersökningar (DNA).
Niskanen & al har (liksom jag) beskrivit sina nya arter makroskopiskt, så det behövs inte några molekyler för en något så när säker diagnos. Dom är också vanligen hittade norrut i Sverige och Finland.
I Belgien var vi mest i bokskog och hittade bl a Cortinarius montanus, en amerikans art som just nu undersöks molekylärt.
Roligt att höra dina åsikter. Tror du att sekvenserinsinstrumet blir tillgänglig till moderata priser för seriösa svampamatörer. Själv tror jag att avancerade amatörer inom 10 - 20 år kommer att använda tekniken. Kanske får vi bestämmningslitteratur som baseras på den nya tekniken. Vissa kanske ryggar tillbaka inför detta men glöm aldrig att grundarbetet utförs i fält och det gör det värdefullt med flitiga insamlare i svampskogen.
Jag kanske håller med dig. Men är det den utveckling man vill ha. Förlorar vi inte spänningen och upplevelsen när man inte får bestämma en spindling enligt dina nyckar. Jag vill inte veta artnamnet direkt, jag vill vara lite okunning och leta bland all tillgänglig litteratur. Jag vill mikroskopera och fundera vad för konstig spindling man funnit. Jag vill uppleva hänförelsen när man funnit en sällsynt spindling och lyckats bestämma den enligt all den tillgängliga litteraturen. Konsten blir då att leta och söka på rätta biotoper.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.