0 451 visningar

7 svar

Belgisk svamp

Karl S

10 sep 2011 kl. 16:23

Hälsning från Sydbelgien där en del roliga svampar börjar dyka upp. Här är Clitopilus cystidiatus, snarlik vår vanliga mjölskivling, fast gråare. Luktar & smakar likadant.

0

Sutallimra

10 sep 2011 kl. 22:02

ja, det ser spännande ut. Men kan det inte vara spännande i Sverige också när så många spindlingar dyker upp? Med hjälp av Niskanen och Kytövuori kan du finna dubbelt så många spindlingar som du tidigare noterat. Måste vi sekvensera DNA för att vara säker på våra fynd och kunna namnge våra fynd?

0

Lena M

11 sep 2011 kl. 12:35

Ha så trevligt i de Belgiska skogarna !

0

Sutallimra

Karl S

13 sep 2011 kl. 17:59

Sverige är oerhört spännande när det gäller spindlingar. Det är i de nordiska tallhedarna som de flesta nya arter hittas. Då behövs ofta molekylära undersökningar (DNA).

Niskanen & al har (liksom jag) beskrivit sina nya arter makroskopiskt, så det behövs inte några molekyler för en något så när säker diagnos. Dom är också vanligen hittade norrut i Sverige och Finland.

I Belgien var vi mest i bokskog och hittade bl a Cortinarius montanus, en amerikans art som just nu undersöks molekylärt.

0

Belgisk svamp

Sutallimra

13 sep 2011 kl. 19:58

Roligt att höra dina åsikter. Tror du att sekvenserinsinstrumet blir tillgänglig till moderata priser för seriösa svampamatörer. Själv tror jag att avancerade amatörer inom 10 - 20 år kommer att använda tekniken. Kanske får vi bestämmningslitteratur som baseras på den nya tekniken. Vissa kanske ryggar tillbaka inför detta men glöm aldrig att grundarbetet utförs i fält och det gör det värdefullt med flitiga insamlare i svampskogen.

0

DNA-sensor

Karl S

13 sep 2011 kl. 22:03

Jag tror att inom 10 år har vi en liten elektronisk sticka (typ termometer eller digitalpenna) med oss i skogen, vi placerar en bit av en lamell eller annan del av en hymenofor på en sensor, och sedan visas artnamnet i klartext.

0

DNA-sensor

Sutallimra

13 sep 2011 kl. 22:21

Jag kanske håller med dig. Men är det den utveckling man vill ha. Förlorar vi inte spänningen och upplevelsen när man inte får bestämma en spindling enligt dina nyckar. Jag vill inte veta artnamnet direkt, jag vill vara lite okunning och leta bland all tillgänglig litteratur. Jag vill mikroskopera och fundera vad för konstig spindling man funnit. Jag vill uppleva hänförelsen när man funnit en sällsynt spindling och lyckats bestämma den enligt all den tillgängliga litteraturen. Konsten blir då att leta och söka på rätta biotoper.

0

DNA-sensor

Karl S

14 sep 2011 kl. 16:18

Bra sagt Sutallimra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone