0 336 visningar

7 svar

Identifiering av Kremla

Tommy

6 sep 2006 kl. 22:32

Hej!
Kan någon se vad detta är för kremla? Mild smak, växer i mossig blandskog. Tidigare la jag in ett inlägg här då jag uppfattade denna kremla som en Russula vinososordida, vilket jag nu förstår att det inte är. Men vad är det för Kremla?

0

Ina

7 sep 2006 kl. 00:34

0

Tommy

7 sep 2006 kl. 08:23

Jag tycker inte färgen stämmer så bra med storkremla heller, den är ju rödare?

0

Irene A

7 sep 2006 kl. 08:38

Storkremlan kan variera i färg från blekt gulorange till ganska mörkt röd (men aldrig med någon violett ton). Jag tycker också att svamparna på bilden liknar storkremla, men säker är jag naturligtvis inte.
En detalj som ofta förekommer på den, är bl.a. rödfärgad skivegg närmast hattkanten.

0

Hans v E

7 sep 2006 kl. 09:37

Mild kremla som liknar blodkremla = Persikekremla. Växte den i gräsmatta nära asp?

0

Tommy

7 sep 2006 kl. 10:42

Den växte i mossig blandskog tillsammans med ex vis tegelkremlor.

0

Irene A

7 sep 2006 kl. 11:55

Hur som helst är det vanskligt att artbestämma kremlor på bild (som du kanske märkte själv). Det finns minst 100 arter, och antalet ökar (det beskrivs nya arter undan för undan).
Utan att känna lukt och smak, hur de är i konsistensen, och utan att veta tillräckligt om växtmiljön är det extra svårt.
Vissa arter är kalkkrävande, andra kalkskyende. En del växer fuktigt, andra på torrare mark.
De flesta kremlor är petnoga med vilket trädslag de bildar mykorrhiza med, så det är också viktigt att veta.

0

Tommy

9 sep 2006 kl. 00:00

Jag tar den för en storkremla! Är iaf jättegod!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone