0 464 visningar

7 svar

Liten rosa med nedlöpande skivor?

Anne Jukkas

10 sep 2011 kl. 20:27

Fynd gjorda på gammal tallhed. (Det växer Goliat där)

Bild 1: Rosa hatt med några mörkare stänk i mitten. Skivorna vita och nedlöpande. Foten hade inslag av hattens rosa färg. Fruktig doft. Hittade några små, största 3cm i hattten och 4 cm iång fot.
Det är väldigt dålig kontrast på bilden och den är inte så skarp heller, tagen med telefon kameran.

Bild 2 En stor riska 15-18 cm med nästan oranga skivor? Glömde kolla saft färgen.

Bild 3. En taggsvamp som der kryllar av på heden med väldigt blå ytterkant?

Tacksam för hjälp med artbestämmning främst av 1:an.

Artbestämningshjälp Rosa med nedlöpande vita skivor

0

Rabarbersvamp ?

Anne Jukkas

10 sep 2011 kl. 20:36

Hittade också några som jag tror är Rabarbersvamp. Har sett den i Västerbotten tidigare men aldrig i Kiruna Lappland på gammal Goliat tallhed!
Vad säge ni?

Rödgul slemskivling?

0

Rabarbersvamp ?

Tina Nordberg

10 sep 2011 kl. 20:51

Bild 3, blå taggsvamp.

Sista bilden, rosenslemskivling.

0

Bild 3 och 4

Anne Jukkas

10 sep 2011 kl. 20:58

hmm det borde jag ju nästan ha räknat ut själv, ganska givet namn på en tagg med blå kant.

Rosen slemskivlingen hade jag dock missat helt, tack Tina!
Det står att den är sällsynt och det borde den ju vara inte minst här uppe, bör den rapporteras?

0

Bild 3 och 4

Tina Nordberg

10 sep 2011 kl. 21:13

Ja, jag tycker du ska rapportera.

0

Bild 3 och 4

Irene A

10 sep 2011 kl. 21:48

Den första ser ut som smultronkantarell (tänk efter igen vad den luktade), ett fint fynd i så fall!

0

Irene A

10 sep 2011 kl. 21:49

Den här rubriken skulle det förstås vara till smultronkantarell..

0

Smultronkantarell!

Anne Jukkas

10 sep 2011 kl. 22:02

Du har alldeles rätt! Jag satt just och läste om denna efter att ha googlat runt lite. Hittade den iSture Westerbergs Fotogalleri och tyckte den var väldigt lik. Gick sen vidare till Artfakta.se och Bingo! Det stämmer den luktar smultron!

Tack för bekräftelsen Irene!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone