0 259 visningar

8 svar

Stolt fjällskivling???

Nikke nybörjare

6 sep 2006 kl. 22:43

Nu är jag i farten igen kan detta vara stolta fjällskivlingar?

0

Fia A

6 sep 2006 kl. 22:53

Är foten enfärgad eller har den ormskinnsmönster? Syns lite dåligt på bilderna…

0

cicki

6 sep 2006 kl. 22:54

Yes! brun “huggorm” på foten, bruna fjäll på hatten och en ring som är lös. Panera och njut!

0

Nikke nybörjare

6 sep 2006 kl. 23:02

Fler bilder kommer här liknande mönster på alla men mindre tydligt på en del…
Hur tillreder jag hatten ska den skalas av nåt eller tilllagar man med fjäll och allt?

0

Marie1

6 sep 2006 kl. 23:03

Ja kör in fler bilder, för jag ser då inget huggormsmönster!!

0

Franco Matli

7 sep 2006 kl. 07:18

Mmmmm!!Det lutar mera åt Rodnande fjällskivling, saknas vattring på foten.Skrapa lite med nagel på foten,
rödnar/brunar är det inte Stoltfjällskivling.

0

Fia A

7 sep 2006 kl. 07:25

Franco, Nikke har bifogat bilder i en annan tråd, kolla där. Där ser man tydligt “ormskinnet” på foten. Då går det inte att ta fel, eller?

0

Lena M

7 sep 2006 kl. 07:34

Visst är det stolt fjällskivling !
Trodde att den tiden var över, här i Gästrikland såg jag den sista för ett par veckor sedan.

0

Nikke nybörjare

7 sep 2006 kl. 11:16

Råkade plocka rodnande i helgen. Lärde mig då att skrapa på svampen. Den här rodnar inte. Den här ser helt annorlunda ut oxå å är mkt större. Den har ormmönster som syns på mitt inlägg ” mer bilder på stolt fjäll” stekte ringarna inatt.. mmm.. lyxigt gott.. :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone