Håller med om att spindling 1 kan vara C. olearioides, men man måste nog ha lite mer data: lutreaktion, lukt, etc. Dom gula fleggarna är synnerligen luriga.
Spindling 2 kan vara C. rigidipes, men även här behövs mer data, storlek t ex. Det bästa vore om du kunde kolla fluorescensen med en UV-lampa (sån som frimärkssamlare har).
Ettan är inte längre i sådant skick att det går att testa lutreaktion. Den hade ingen påtaglig lukt. Jag kollade på C. olearioides och på liknande arter och jag vågade inte sätta något säkert namn på den. Men nästa gång jag ser den vet jag i alla fall i vilken härad jag ska börja leta.
Hos tvåan är hatten 5-6 cm bred, foten ca 1 cm tjock och 7 cm hög. Någon UV-lampa har jag inte, tar gärna emot tips på var man kan köpa en enkel sådan. Jag har läst om C. rigidipes och det kan absolut vara den, men också någonting annat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.