0 386 visningar

8 svar

Tre spindlingar under ek

Karin W

11 sep 2011 kl. 00:09

Jag hoppas få hjälp med tre spindlingar som alla växte under ek och hassel.

Serie 1: Växte i en häxring. Det är väl en Phlegmacium, men vilken?

0

Karin W

11 sep 2011 kl. 00:15

Serie 2: Även denna under ek och hassel

0

Karin W

11 sep 2011 kl. 00:17

Serie 3: Förutom ek och hassel fanns även asp och lönn i närheten. Karaktäristiskt orange i fotbasen.

0

Mattias Andersson

11 sep 2011 kl. 09:12

Den sista måste vara C. bulliardii. Vacker och sällsynt. Var någonstans i Sverige är den funnen?

0

Karin W

11 sep 2011 kl. 09:26

Det låter ju spännande! Jag hittade den igår vid Wiks slott (Mälarnära) 2 mil SV Uppsala.

0

Irene A

11 sep 2011 kl. 09:36

Den första ser ut som saffransspindling, C. olearioides.

0

Karin W

11 sep 2011 kl. 19:38

Tack Mattias och Irene. Ingen som har något förslag på tvåan? Kanske lite för karaktärslös för bestämning bara mha bilder (dessutom dåliga bilder), men att den växer med ek kanske gör att man kan komma en bit på väg. Tacksam för alla förslag!

0

Karl S

13 sep 2011 kl. 18:51

Håller med om att spindling 1 kan vara C. olearioides, men man måste nog ha lite mer data: lutreaktion, lukt, etc. Dom gula fleggarna är synnerligen luriga.

Spindling 2 kan vara C. rigidipes, men även här behövs mer data, storlek t ex. Det bästa vore om du kunde kolla fluorescensen med en UV-lampa (sån som frimärkssamlare har).

0

Karin W

13 sep 2011 kl. 20:10

Ettan är inte längre i sådant skick att det går att testa lutreaktion. Den hade ingen påtaglig lukt. Jag kollade på C. olearioides och på liknande arter och jag vågade inte sätta något säkert namn på den. Men nästa gång jag ser den vet jag i alla fall i vilken härad jag ska börja leta.

Hos tvåan är hatten 5-6 cm bred, foten ca 1 cm tjock och 7 cm hög. Någon UV-lampa har jag inte, tar gärna emot tips på var man kan köpa en enkel sådan. Jag har läst om C. rigidipes och det kan absolut vara den, men också någonting annat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone