0 291 visningar

7 svar

Riddarmusseron och Ufo riska

Kaleta

11 sep 2011 kl. 13:42

Det är nog första gången jag träffar på detta mousseron. Tror att det är riddarmusseron. Om det är så vad passar det bäst för torka, steka marinera? Sedan har vi en UFO riska..

riddarmusseron och UFO riska

0

Lena m

11 sep 2011 kl. 18:46

Riddarmusseronen klassas inte som matsvamp längre o jag förstått det rätt .

0

Boman

11 sep 2011 kl. 22:21

Riddarmusseronen misstänks innehålla gift, ät inte. Ufot är en skogsriska.

0

Robert Kaleta

12 sep 2011 kl. 08:48

Tackar ...jag tror att det står nåt annat i boken jag har men jag har flera sådana och just den kan vara från tidigt 90 tal.

0

Boman

12 sep 2011 kl. 09:02

Lita inte på gamla svampböcker. Ha dem som jämförelse objekt men ha en med färsk info också. Nya gifter hittas, vissa tar år på sig att ge reaktioner så böcker har reviderats, svampar kategoriserats om, bytt namn mm.

0

Marina Jansson

12 sep 2011 kl. 11:16

Det har inte rapporterats om några nya förgiftningsfall av riddarmusseron sen de stackarna i Frankrike avled 2001. Så i Nya Svampboken (2009) står den med som matsvamp, men med förbehåll: “Ät inte riddarmusseroner i stora portioner, använd den helst somblandsvamp. Ät den inte heller flera dagar i sträck. Fryst tillagad riddarmusseron är att föredra framför färsk tillagad.”

Man får alltså avgöra själv om man ska äta den eller inte.

0

Bo E

12 sep 2011 kl. 12:52

som jag har förstått är förgiftningsfallen från Frankrike mycket omdiskuterade här på forumet

förmodligen är det inte alls farligt att provsmaka ett exemplar av riddarmusseron men liksom med många andra svampar förkastligt att äta stora mängder dag efter dag…

0

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 13:34

Riddarmusseronen i Fra…var plockad vid tall..likaså några fall i Polen alla hade ätit stora mängder riddar…dvs frossat under flera dagar..Benämns ibland som Stor riddarm..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone