Hej! Fick ett stort lass trattkantareller och när vi rensade dessa hittade vi en annan svamp. Dock saknas en del av denna svamp och eftersom vi inte är några “svampvana” människor vet vi inte om denna del hamnat bland den övriga svampen. Vi skulle därför vilja veta vad för sorts svamp detta är. Har tittat på bilder men svårt att säga exakt - kan det vara en toppig giftspindling? I så fall måste ju svampen kasseras. Tacksam för hjälp, se foton!
Giftig svamp?
hur ser du det? hatten eller skivorna? det här måste jag lära mig! vi har massor av spindlingar här och för mig ser de i stort sett likadana ut…jag tar ju helst inte upp dem…men har nu lagt ner latexhandskar i rocken, så jag tänkte LÄRA mig…tips!
Den på bilden är en Telamonia med hygrofan hatt, d.v.s. bleknande vid torkning. Den spetstoppiga har en mer orangeröd ton och är inte hygrofan.
Tänkte också tillägga: ifall lasset med trattkantareller var i bra skick, borde det inte ha varit svårt att urskilja fler främmande svampdelar bland dem, om det hade funnits några.
Jag rensar alltid trattisar “svamp för svamp” och kollar undertill och har ni gjort det så är det lugnt. Har ni inte kört svamp för svamp så tycker jag att hela partiet ska kasseras, inte bara för den ni hittade utan för att det kan ha missats mer än så. Så hade tyvärr jag gjort :)
En dyrbar läxa.
Att aldrig ta med lösa bitar man inte vet viken svamp de hör till. Gör jag inte ens fast jag vet precis vad som finns i mina korgar, det är skräp och åker på komposten.
Det tar inte längre tid att plocka noggrant och ta bort jord och smuts redan i skogen. Sen finrensar man hemma i bra ljus, svamp för svamp.
Om ni inte orkar gå igenom allt en gång till så råder jag er till att kasta allt. Ni vet redan att ni fått med en spindling så det kan även finnas småbitar ifrån andra om ni inte rensat ordentligt. Däremot ifall ni iaf vill ha ett litet provsmak så plocka ur lagom mängd och var noga med att kolla varje enskild svamp. Låt INGA småbitar följa med utan ta enbart stora hela trattisar och borsta bort alla lösa bitar. De allra största bör ni också dela på så inga överraskningar följer med.
Själv behåller jag aldrig några småbitar som är svåra att identifiera med säkerhet och kollar alltid varje enskild svamp. Ibland kan det komma med trattisar som inte är så fina och de vill iaf jag undvika att behålla.
Jag går oxå igenom svamp för svamp och försöker tappert påminna mig om hur glad jag var när jag fann dem i skogen…det tar sina runda timmar, men sen kan jag njuta och inte ha ångest för att det har åkt med något felaktigt…har jag med mig någon i skogen som inte är van, rensar jag igenom deras svampar oxå...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.