0 377 visningar

7 svar

Vad är detta?

Siv K

11 sep 2011 kl. 17:58

Var och plockade en massa trattisar idag, och sprang då på denna lilla svamp.
Liknade små trattisar men var grå.
Åsar som trattisen och kändes som en trattis.
Jag är dålig pålukter, men tycker den luktar gummi.
Hittade bara dessa på bilden, och har inte sett dem tidigare.

0

Niklas, Falun

11 sep 2011 kl. 18:34

Jag tror att det är trattisar! De blir ofta bleka när de är torra.

0

Siv K

11 sep 2011 kl. 18:37

Trattisar är det inte, det är jag helt säker på.
Har plockat trattisar i många år, och dessa var inte torra.

0

Niklas, Falun

11 sep 2011 kl. 19:02

Skumt! Det ska ju inte finnas annan förväxlingssvamp än rödgul.. Nyfiken på vad det är!

0

Mickeleh

11 sep 2011 kl. 20:49

Ser ut att växa i granris eller dyl..så varför inte en grankotteskivling eller liknande

0

Siv K

11 sep 2011 kl. 22:58

Det kan inte vara grankotteskivling för den har åsar och är samma grå färg hela svampen.
Hade plockat två som jag tänkt fota när jag kom hem, men hamnade i botten på korgen och var inte så fina.
Får nog tillbaka i morgon och ta nya foto.

0

Irene A

12 sep 2011 kl. 08:48

Kolla om det kan passa med fläckkantarell

0

johan

18 sep 2011 kl. 15:17

Är absolut inte trattisar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone