Nu har det börjat dyka upp mängder med stubbsvampar bland alla rimskivlingar och kremlor. Tycker det är jättesvårt att bestämma vad som är vad på stubbarna, och utgår tills vidare från att allt är mer eller mindre giftigt. Vill gärna lära mig.
Den första bilden - är detta Gifthätting? De båda andra bilderna gäller samma svamp.
När jag var barn fick jag lära mig att de flestasvampar som var naggade i kanten av sniglar var ofarliga. Ligger det någon sanning i detta?
Har inte vågat provsmaka…
Du gör rätt i att vara försiktig med stubbsvamparna, det finns så mycket annat att plocka.
Svampen på den översta och understa bilden ser ut som rökslöjskivling (mörka sporer som ger skivorna en grålila ton), en hyfsat god matsvamp. Den kan lätt förväxlas med några skarpsmakande och oätliga släktingar, men rökslöjskivlingen är mild och god om man provsmakar den (påminner om gröna ärter).
Den andra är troligtvis föränderlig tofsskivling, men det kan jag inte säga säkert eftersom det inte går att se i detalj hur foten ser ut nedanför ringen.
Hemska bilder, man kan bara gissa, och det ska man inte göra vad det gäller svampar.Sniglarna naggar med stor aptit också på samtliga giftiga svampar.Det har funnits människor som använde sig av just den metoden som ofta slutade med magpumpning på sjukhus, jag känner några av dom.Det finns inga genvägar, bara läsa och gå i skogen med de som kan.Först måste man lära hur man undersöker och vilka karakterer är viktiga hos den svamp som man har plockat, då kan man undvika många misstag.
Kan hålla med om att det finns många andra svampar än stubbsvampar, men just rökslöjskivling och föränderlig tofsskivling är en av mina favoriter. Tycker dom är supergoda. Kan tyvärr inte genom bilderna identifiera svamparna du hittat, men om du hittar rökslöjskivling och föränderlig tofsskivling hoppas jag du smakar. Dom är supergoda. Var bara försiktig. Förväxlingssvampen till föränderlig tofsskivling, (Växer i klasar på björkstubbar) gifthätting (växer glesare på gran) är mycket giftig.
Tack för svaren!
Föränderlig tofsskivling tror jag nu att jag kan känna mig säker på och jag har plockat en del väldigt fina idag.
För övrigt tycker jag inte att man nödvändigtvis bara måste lära sig matsvamparna - att bara gå i skogen, hitta kända matsvampar (som jag plockar om dom är fina)är givetvis underbart, men att även känna igen giftiga eller oätliga svampar tycker jag är härligt. Det finns ju så många som är så vackra och spännande - och på alla sätt märkliga.
Jag brukar fota en del för mig okända svampar (och ta med mig någon enstaka hem) och sedan försöka lista ut vad det kan vara. Digitalkameran är ju en fantastisk uppfinning!
Och ett svampår som detta har jag aldrig ens kunnat drömma om - helt underbar!
Så jag uppmanar alla svampplockare - tänk inte bara på att fylla svampkorgen med matsvampar - passa även på att fylla minnet med bilder av fantastiska svampar som inte nödvändigtvis måste hamna i grytan!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.