Tar risken att komma med en fråga som brukar vara bannlyst i svampvärlden..men var finns svampen i Gislaves kommun..skogarna där jag bor gapar tomma:-( Är hittflyttad från Örebro där svampen fanns i överflöd…*längtar ut i svampskogen innan vintern kommer*
Mia!
Jag bor också i Örebro. Tips: Kilsbergen och norrut i länet. Om du inte vill åka långt; Varbergaskogen. Det ligger för “nära” så folk tänker inte på att där finns gott om svamp. Likaså skogsområdena kring vattendammarna vid Runnaby-Eker. Där har jag plockat massor av trattkantareller, karl johan och annat smått och gott
Har också hittat gula kantareller i Varbergaskogen för ett par år sen.
Då hade jag strövat i Carlslunds / Runnabyskogarna utan att hitta annat än ett par soppar och några ringlösa strimmiga flugsvampar.
Så Varbergaskogen blev lyckträffen den dan!
Annars håller jag mig ofta i Sörbyskogen och vid Hjälmarstränderna.
Det är alltid kul att utforska lite nys trakter, som för mig Runnaby/Eker.
Annars är ett tips att ta länsbussen till Ekeby-Almby om man vill ta sig lite längre än gångavstånd.
Murklor förväntar jag mig på hyggena och brandplatserna i Sörbyskogen när vårvärmen tillåter dem växa.
Kan bara instämma med Bo E. Roligt att vi gjort ungefär samma erfarenheter. Kanske du var lite “sen” i Runnaby.Vanligtvis finns där många sorter att hämta.
Vid Hjälmarstranden har jag hittat den roligaste svampen någonsin - stinksvamp. Phallus Impudicus (“oblyg penis”) på latin. Det var en upplevelse, både på grund av utseende och lukt!
Usch ja, stinksvampen lärde jag mig undvika redan som barn. Den är vanlig i skuggiga lövskogar med knapp undervegetation, särskil vid hjälmarstränderna tycks det.
Nu finns det en artikel på dta forum som beskriver hur man tillreder den unga svampen, som förr kallades “häxägg” och liknar en äggsvamp med selnad “äggvita” inui. Kan va värt att testa, OBS lukten kommer inte förrän äggt “spricker upp” i den fallosliknande fruktkroppen!
Tycker inte det finns några större mängder matsvamp i dessa trakter, men visst hittar man en del.
ydligen är vi lyckligt lottade jämfört med Gislaved.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.