Jag konkurrerar med fåren i hagen om svampen. Det är uppenbart att de föredrar vissa sorter- kantarellerna får stå- KJ o sedan vad jag gissar är rodnande flugsvamp, kremlor..verkar vara favoriter.
Jag undrar hur i all världen fåren vet vad som går att äta o inte?
Tål idisslare svamp på ett annat sätt än vad vi mskor gör? Hästarna verkar inte sikta på svampen, t ex.
De är ju inte svampförgiftade i alla fall, så ngt slags hum om vad som är giftigt o inte verkar de ha. (Jag menar inte att de vet vad mskor kan äta) Luktsinnet? Jag tror inte de bara går på smak. Beska smaker på örter bekymrar dem inte. Ekollon t ex (som inte heller är bra för dem äter de och hästarna med förtjusning. :O)
Finns det fall av svampförgiftningar bland djur?
“Finns det fall av svampförgiftningar bland djur?”
På svampkursen jag gick i Umeå fanns där en veterinär som berättade hur hundar blivit förgiftade av stenmurklans giftiga ångor när de satt i bilen för länge.
Men, vad som är giftigt för människan måste kanske inte vara giftigt för djuren? Det kanske inte är 100% samma symptom hos djur som hos människa?
om fåren käkar karl-johan och rodnande flugsvamp men ratar kantareller så beror det förmodligen på doft eller smak hos de senare
men du har inte sett att de äter några giftsvampar då?
jag har aldrig hört talas om svampförgiftade djur men däremot sett exempel på kor som avlidit av sprängört
nu är väl inte giftsvamp så vanligt i betesmark kanske
stenmurkla och vit flugsvamp har jag faktiskt aldrig sett i de miljöerna
Idisslarna kan, bl.a. för att de jäser födan i våmmen, äta bl.a. andra svampar än vi och andra enklare, enkelmagade djur, med eller utan välutvecklad blindtarm kan. Hundar och hästar är mycket ömtåliga. Det finns åtskilligt att lära/ läsa om detta. Googla på - jag hinner inte mer nu.
Tack för svaren.
Jag antog att det i alla fall delvis handlar om idisslare, som rådjur o älgar. Om det inte verkade så besvärligt med 4 magar när de krånglar…Får en följdundran på detta med jäsning i magen. Hur fungerar det med mjöksyrejäsning av svamp- bryts en del olämpliga (hårdsmälta) beståndsdelar ned av det?
Tror de går på lukt. Mina får luktar innan de äter svamp. Soppar i alla stadier är smaskens… men andra svampar kan de lämna för att någon dag senare “slåss” om att få äta. Vissa svampar tex bläcksvampar mm rör de inte. Vaxskivlingar är goda men jordtungorna får stå ...men ibland slinker det med en liten svamp när de betar gräset som de inte gillar, men den åker snabbt ut tillbaka :) Och som sagt det som är giftigt för oss behöver inte vara det för djuren. Har aldrig upplevt eller hört talas om svampförgiftning av får eller kor.
tack Karin för infon
vet inte hur sprängört ser ut
men i båda fallen jag sett döda kor så har beteshagen varit vid hjälmarstranden så din teori är säkert riktigt
borde det inte gå att gräva bort sprängörten då?
eller sprids den snabbt igen?
lite vass- och örtröjning skulle många hjälmarstränder må bra av…o korna kanske skulle slippa få i sig den
Var ute i en hagmark förra året med några andra, och ett lamm följde oss i hälarna. Vi stötte på både panterflugsvamp och lömsk flugsvamp, men lammet visade inget intresse för dessa. När vi sedan stötte på en karljohan i knoppstadie, var lammet snabbt framme och åt upp den. Kan detta lilla lamm redan ha hunnit lära sig vad som var bra och dåligt att äta? Kanske, men det lutar åt något medfött.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.