0 416 visningar

4 svar

Färgsvamp-matsvamp

Elisabeth Jansson

11 sep 2011 kl. 23:07

Jaa nu är det svårt att välja vad jag ska plocka när jag åker till skogen!
Det finns massor med blodspindelskivlingar aldrig någonsin har jag sett så mycket och sedan har rödgul trumpetsvamp kommit,om man ska plocka båda sorter så gäller det att plocka rödgul först för man blir alldeles röd om fingrarna,massor med orange och gula spindelskivlingar också.Man kan ju ta på sig tunna latexhandskar för att slippa bli röd.
Nu är det verkligen massor med arter och stora är svamparna så det förslår.
Vad plockar du för sorter just nu?

0

Birgita D

12 sep 2011 kl. 07:16

Allt, behöver ju inte leta kaelspindlingar ens, det enda jag saknar är Karl Johan, såg en snyltingangripe igår.

0

Birgitta D

12 sep 2011 kl. 08:10

Hm trött så här på morgonen. Problem med stavningen.

0

Boman

12 sep 2011 kl. 08:30

Det kryllar verkligen av oliak sorters spindelskivlingar i “mina ” skogar också. Färgar inte, än i alla fall utan plockar bara till mat, för mig, familjen och bekanta.
Skogs-, skägg- blod- och pepparriska, mandelriska(snart slut) lite kremlor, stensopp/Karl-Johan(sorterar inte dem) sandsopp, smörsopp, blomkålssvamp, citronslemskivling, sotvaxing(kommer nu) svart och rödgul trumpetsvamp,trattisar,kantarell,blek taggsvamp,rimskivling…glömde säkert nån sort. Lite blandat alltså.

0

Lena M

12 sep 2011 kl. 09:50

Nu är det mest färgsvampar som plockas, ja inte nu för det störtregnar. Det är väl bra för då kan man göra något hemma, behöver röjas.
Streckmusseronen väntar jag på annars inget bland matsvamparna som hägrar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone