0 2377 visningar

11 svar

Trattkantareller

Johan

11 sep 2011 kl. 23:10

Hej!

Jag är ny på svamp plockning och undrar lite ang trattkantareller.

Jag var ute och plockade en del idag. Jag hittade mycket som var ca 1-2 cm höga, hur fort växer de?

MVH

0

Elisabeth Jansson

11 sep 2011 kl. 23:25

Hej!
Det beror på många olika saker,dels växtplatsen om den är gynnsam inte hård torr mossig jord,en del blir bara små där,
Sedan beror det på regn,värme,kyla

0

Marina Jansson

11 sep 2011 kl. 23:27

Om en vecka är de nog rätt lagom att ta om den här värmen håller i sig.
De som växer i min skog har växt upp på en vecka.
Blir det kallt tar det ju längre tid.

0

Johan

12 sep 2011 kl. 21:43

Tack för svaren!

Tänkte också på en sak till. När Jag plockade trattkantarellerna så är det gul färg längst ner på foten. Hittade också med brun fot, mörkare är hela svampen men då mörk fot. Hål i den också precis som trattkantareller. Kan det beror på att de stod mer i “öppet” förhållande så de får mer ljus på sig eller vad beror det på? ÄR det vanlig tratt svamp som har den färgen också?

0

Irene A

12 sep 2011 kl. 21:47

Hmm.. det är nog säkrast att du fixar någon bild på dem.

0

Johan

12 sep 2011 kl. 22:12

Inte de bästa bilderna precis. en hoppas att Ni kan se lite vad det är!

Är det vanliga tratt kantareller eller vad är det?

0

Boman

12 sep 2011 kl. 22:21

Undersidan måste man se för att kunna veta vad det är. Men det ser ut som en trattis.

0

Johan

12 sep 2011 kl. 22:27

Här kommer bild på undersidan!

Ni ser färg skilnaden på den översta bilden, ligger en “gul” vanlig tratt intill.

0

Gina

13 sep 2011 kl. 00:21

Visst är det trattkantareller du har plockat :-).

0

Johan

13 sep 2011 kl. 21:01

Låter bra att det är tratt svamp.

Men då kan foten både vara gul aktig och mörka utan det gula.

Även “tratten” kan vara brunare / mörkare. Alltså hela svampen kan vara mörkare.

Har JAg förstått det rätt?

0

Gina

13 sep 2011 kl. 21:37

Dom kan skilja sig åt ganska rejält i färg tycker jag. Viktigast är ju att kolla undersidan så att dom har åsar. Jag antar att du tittat på bilderna under Matsvampar-fliken. Där ser man tydligt hur färgen kan variera.

0

Boman

13 sep 2011 kl. 22:32

Gå in på Trattis skola inlägget. Där finns flera bilder på hur färgen kan vara och andra variationer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone