Hej! Jag hittade några svampar i rabatten som jag först trodde var stolt fjällskivling. Det är det dock inte. Dessa har bruna sporer, och ringen är mer som en “kjol” Kan det vara kungschampinjon? Hittade några likadana på samma ställe i juni, och så nu, så de verkar ha lång säsong.
Jag har nästan inget luktsinne så kan inte uttala mig om doften:(
Finns det nå‘t farligt man kan förväxla dem med? Bifogar en bild från juni, från rabatten.
Alla var fina, inga maskangrepp…men när jag väl kom så långt som att fråga här hade de ju blivit oätliga; de typ smälte där de låg på diskbänken!
Iaf är det ju bra att veta - och vara säker - för antagligen kommer de tillbaka.
Hej Karin!
Be någon fotokunnig i din närhet visa dig hur man ställer in skärpedjupet på kameran. Det brukar finnas en funktion att använda för närbilder. Eller titta i manualen på närbilder/skärpedjup ifall du vill fixa det själv. Då går det säkert alldeles galant sedan!
Har ingen att fråga just nu…försökte kolla lite i manualen men…ja,ja…får se om ni tycker dessa är bättre.
Iaf läste jag om pluggskivling att de brukar ha en puckel, men det har inte dessa. Vad tror ni det är - kan det vara champinjon men utan utvecklad/ synlig ring?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.