0 854 visningar

22 svar

Vilken svamp?

Karin

12 sep 2011 kl. 00:25

Hej! Jag hittade några svampar i rabatten som jag först trodde var stolt fjällskivling. Det är det dock inte. Dessa har bruna sporer, och ringen är mer som en “kjol” Kan det vara kungschampinjon? Hittade några likadana på samma ställe i juni, och så nu, så de verkar ha lång säsong.

0

Lilla My

12 sep 2011 kl. 03:10

Ser helt klart ut som en kungschampinjon… men har du luktat på den och vad luktar den i så fall?

0

Boman

12 sep 2011 kl. 07:15

Ställer samma fråga, lukta på den, mandelkubb = Kungschampinjon. Chokladbruna skivor, stadig, bred ring som hänger ned på stor svamp

0

Bo E

12 sep 2011 kl. 13:06

instämmer med övriga kommentarer

har du tur så kommer det mindre exemplar oxå fast även de stora är ju goda om de inte har angripits av larver

doften säger en del om smaken oxå

en av mina absoluta favoriter!!

0

Karin

12 sep 2011 kl. 19:45

Jag har nästan inget luktsinne så kan inte uttala mig om doften:(
Finns det nå‘t farligt man kan förväxla dem med? Bifogar en bild från juni, från rabatten.
Alla var fina, inga maskangrepp…men när jag väl kom så långt som att fråga här hade de ju blivit oätliga; de typ smälte där de låg på diskbänken!
Iaf är det ju bra att veta - och vara säker - för antagligen kommer de tillbaka.

0

Boman

12 sep 2011 kl. 20:30

Be någon med fungerande nos lukta på dem nästa gång, de doftar mycket trevligt.

0

Karin

19 sep 2011 kl. 19:42

Ok. Och om det då luktar mandel så är det kungschampinjon?
Finns det nå‘t man kan förväxla den med?

0

Boman

19 sep 2011 kl. 20:44

Inte om alla kriterier stämmer.

0

Karin

20 sep 2011 kl. 18:19

Har även unga exemplar “kjol”? Hittade ett par till nu i närheten, men foten är mycket kortare och ser ingen kjol.

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2011 kl. 18:53

Det du kallar “kjol” är ringen, som hos den unga svampen sitter (fast) mellan hattkant och fot, När hatten växer släpper ringen (oftast) från hattkanten och sitter på bara på foten.

0

Bo E

21 sep 2011 kl. 13:20

jag tycker det ser ut som kungschampinjoner fast det vore ju bra med lite bilder ur andra vinklar oxå

får du doften bekräftad och svamparna har ansenlig storlek kan jag inte komma på något att förväxla den med

0

Bo E

21 sep 2011 kl. 13:22

ursäkta såg inte bilderna från köket

suddiga men ändå tillräckligt för att ställa det utom tvivel att det är champinjoner

grattis

0

Karin

21 sep 2011 kl. 21:21

Här är de jag hittade idag. De ser inte ut att ha nån ring - är det samma? Och själva skivorna är ljusa, men blir mörka av sporerna.

0

Gula

21 sep 2011 kl. 21:25

Pluggskivling…

0

Svampnörden

21 sep 2011 kl. 21:34

Hehe vilka konstiga bilder…hur får du till den konstant felaktiga skärpan? Det är ju en bra kamera för det är skärpa….på väggen, spisen, blomkrukan och bänkskivan men inte på svampen!

0

Karin

21 sep 2011 kl. 21:39

Jag kan inte fota…har aldrig hållit på med det + fick kameran häromdan:(
Sorry…
Men pluggskivling?!? Läste om den nu, här, o den är ju giftig! Så nu vågar jag nog inte äta.

0

Ändra skärpedjupet

Marie

21 sep 2011 kl. 21:46

Hej Karin!
Be någon fotokunnig i din närhet visa dig hur man ställer in skärpedjupet på kameran. Det brukar finnas en funktion att använda för närbilder. Eller titta i manualen på närbilder/skärpedjup ifall du vill fixa det själv. Då går det säkert alldeles galant sedan!

0

Ändra skärpedjupet

Karin

22 sep 2011 kl. 17:31

Har ingen att fråga just nu…försökte kolla lite i manualen men…ja,ja…får se om ni tycker dessa är bättre.
Iaf läste jag om pluggskivling att de brukar ha en puckel, men det har inte dessa. Vad tror ni det är - kan det vara champinjon men utan utvecklad/ synlig ring?

0

Ändra skärpedjupet

Tony S

22 sep 2011 kl. 17:40

De senaste bilderna är pluggskivling.

0

Irene A

22 sep 2011 kl. 18:52

Jag tycker inte att pluggskivlingar har puckel särskilt ofta?

På de senaste bilderna ser det ut att kunna vara alpluggskivling. Växte de intill alar?

0

Skärpedjup

Marie

22 sep 2011 kl. 22:57

Bilderna blev mycket bättre! Själva artbestämningen överlåter jag dock till mer kunniga.

0

Skärpedjup

Karin

23 sep 2011 kl. 12:34

Oj, och jag som tyckte de var så lika…fast utan ringen då. Tur att jag frågade!
Tack för omdömet om bilderna:)

0

Karin

23 sep 2011 kl. 12:35

Nej, inga alar. (inte vad jag vet iaf) På gräsmattan, närmaste trädet är björk.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone