Har läst att ljusa kläder håller älgflugorna på avstånd!I helgen hade sambon helt vita kläder i skogen.Det fullkomligen kryllade av älgflugor på och runt henne.Jag själv som hade mörka kläder klarade mig betydligt bättre undan. Ingen regel utan undantag kanske????.För övrigt en lyckad svamptur med mycket trattisar och kantareller!Dock mycket dåligt med min favorit-blek taggsvamp.
De siktar på stora mörka mål samt värme. Kanske är hon varmare än du.
Vet inte så mycket om kräken, men de är besvärliga, har kliande bula i nacken efter bett för flera veckor sen. i Finland undersöker man nu de sjukdomar den sprider, bla nån bakteriesjukdom. Här finns inga uppgifter om det än, mer än att de hårlösa älgarna hade massor av älglöss/hjortfluga på sig.
hur som, inga medel finns som håller dem borta, bara fysisk barriär fungerar, dvs kläder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.