Mickeleh
12 sep 2011 kl. 13:51
Någon som vet eller kan referera till svenska fall av allvarligare förgiftning som kan sättas i samband med Rödhattade strävsoppar dvs arterna Leccinum mm mm…Ska skriva lite om detta och söker material..“skrönor” eller ren fakta..
Har inget konkret vetenskapligt som kan visa att den är farlig/hälsovådlig i Sverige..Men har lite material och behöver mer och förmodligen är den inte mer farlig än någon annan matsvamp..men den anses i viss amerikansk litteratur tillräckligt potent/mutagen att den betraktas som misstänkt giftig…Kan vara en för oss okänd art…kan bygga på skrönor etc etc men någonstans måste jag börja för att få ta i fallbeskrivningar (om det finns i Sve..) för att kunna förstärka(ej bekräfta)/avfärda vissa påståenden och teser
Jag har sökt ett tag, men inte heller hittat några fallbeskrivningar eller någon som berättar själv om någon förgiftning..
Däremot har det varnats för den i Norge i flera år, och man nämner särskilt att “Rødskrubb” är den vanligaste förgiftningsorsaken i landet. Många har hämtats med helikopter från fjällen. Tyska turister har insjuknat av dem, fast de har ätit dem i hemlandet utan att bli sjuka. Men det finns också tyska svampsidor som varnar för att de är giftiga som råa och måste tillagas väl.
Även i USA har det förekommit förgiftningsfall, och här finns åtminstone en läsvärd artikel:
http://leslieland.com/2009/07/wild-mushroom-warning-the-scaber-stalks-leccinum-species-may-no-longer-be-considered-safe/
råa strävsoppar äter jag inte
det är inte gott
numera torkar jag nästan alla soppar utom när jag får så mycket k-j att jag helt enkelt måste äta undan en del för att få plats med allt
testade igår att hårdbryna tunna skivade unga stensoppar i olivolja
med bara en nypa salt
mums
tack för tipset
har även torkade “chips” som jag kan testa att bryna upp i olja framåt vintern
men jag har även en del tegel- och aspsopp på tork
och eldsopp
de ska jag ta det försiktigt med men nåt gott blir det säkert av dem oxå
även om jag just nu har finluden stensopp som favorit…
Har med intresse läst artikeln som Irene mailade. Inte minst reaktionerna på artikeln är intressanta!
Nog är det väl ändå märkligt att dessa svampar som hos gemene man är några av de vanligaste plockmatsvamparna inte har förorsakat en enda (vad jag känner till!) rapport om förgiftning eller misstänk sådan
i Sverige! I Danmark finns tydligen inte heller någon sådan diskussion; Vesterholdt anger samtliga som ätliga eller ofarliga.
Även två relativt nya tyska svampfloror av Gerhardt(2006) och Dähncke (2009) anger svamparna som ätiga.
Jag ifrågasätter inte rapporterna från Norge och USA men tycker det är konstigt att innehållet i dessa inte har färgat av sig mer!
Just därför som jag vill försöka hitta om det finns några beskrivna fall i Norden. Pluggskivlingen var en gång ätlig.Gifthättingen,då som dadelbrun hjälmskivling,ätlig och god.Agaratinet hos de gulnande champinjonerna.Informationen flödar på ett annat sätt idag och man kan idag lättare sätta ett samband mellan svamp och autoimmuna syndrom. Min hypotes är att det rör sig om en specifik art som förmodligen,bara förmodligen, inte finns i Norden idag,men med rätt miljö och vid “feltidpunkt” kanske.
Djävulssopp i Stockholm,Goliat i Bohuslän etc etc.Och med tanke på att just strävsopparna är kända för att kunna ge problem när dem är dåligt tillagade är inte hoppet så långt till nästa tanke.Men om någon hört eller vet något om detta blir jag tacksam..Även fortsatt diskussion om detta är bra!! Alla inlägg är bra inlägg!!!!!!!
Vi finnar äter ju sedan länge rätt mycket svamp. Därmed är också forskningen på området rätt omfattande. Du får en lång länk av mig, på finska. Att översätta den klarar du säkert.
De rödhattade sopparna är med på listan över svampar som orsakar mag- och tarmproblem.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91680&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=#s5
Det är väl ordet punikki…som var lite svåruttalat-) men generellt var det statistiken som var intressant och inget fall av det jag letar efter,vilket i sig är bra. Dricker man i Finland,(inte fördomsfull),ofta starksprit till svamp..varför jag frågar det är för om det finns samband mellan alkohol och förgiftningsfall med röda sträv..eller kanske tvärtom,vem vet,spriten kanske tar bort förgiftningen-)
Evira, finska livsmedelsverket varnar lätt för obehandlade strävsoppar - men har egentligen inga invändningar mot honungsskivling som handelssvamp!
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning_och_forsaljning/gronsaker/svampar/handelssvampar/stravsoppar/
rå sopp är väl inget man äter - förutom riktigt fasta unga karl-johan förstås (men tar det bara som kuriosa o smakar av dem ute i fält - inget jag häver i sallad eller dyl. tror de kan vara rätt hårdsmälta även om min mage tål det mesta)
rå honungsskivling kan vara riktigt äcklig - men unga hattar är läckra efter ordentlig smörstekning
sägs vara god att koka soppa på oxå
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.