0 1411 visningar

19 svar

Förgiftningsfall av Rödhattade Strävsoppar??

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 13:51

Någon som vet eller kan referera till svenska fall av allvarligare förgiftning som kan sättas i samband med Rödhattade strävsoppar dvs arterna Leccinum mm mm…Ska skriva lite om detta och söker material..“skrönor” eller ren fakta..

0

Bo E

12 sep 2011 kl. 14:01

nej

jag har käkat strävsopp i många år o aldrig mått illa av dem

men oftast blir det ju som blandsvamp

rena middagar med frosseri på rödhattade strävsoppar är kanske inte att rekommendera då

men vid omåttligt intag blir man ju illamående av det mesta…

0

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 14:30

Har inget konkret vetenskapligt som kan visa att den är farlig/hälsovådlig i Sverige..Men har lite material och behöver mer och förmodligen är den inte mer farlig än någon annan matsvamp..men den anses i viss amerikansk litteratur tillräckligt potent/mutagen att den betraktas som misstänkt giftig…Kan vara en för oss okänd art…kan bygga på skrönor etc etc men någonstans måste jag börja för att få ta i fallbeskrivningar (om det finns i Sve..) för att kunna förstärka(ej bekräfta)/avfärda vissa påståenden och teser

0

Irene A

12 sep 2011 kl. 14:46

Jag har sökt ett tag, men inte heller hittat några fallbeskrivningar eller någon som berättar själv om någon förgiftning..

Däremot har det varnats för den i Norge i flera år, och man nämner särskilt att “Rødskrubb” är den vanligaste förgiftningsorsaken i landet. Många har hämtats med helikopter från fjällen. Tyska turister har insjuknat av dem, fast de har ätit dem i hemlandet utan att bli sjuka. Men det finns också tyska svampsidor som varnar för att de är giftiga som råa och måste tillagas väl.
Även i USA har det förekommit förgiftningsfall, och här finns åtminstone en läsvärd artikel:
http://leslieland.com/2009/07/wild-mushroom-warning-the-scaber-stalks-leccinum-species-may-no-longer-be-considered-safe/

0

Bo E

12 sep 2011 kl. 15:25

råa strävsoppar äter jag inte

det är inte gott

numera torkar jag nästan alla soppar utom när jag får så mycket k-j att jag helt enkelt måste äta undan en del för att få plats med allt

testade igår att hårdbryna tunna skivade unga stensoppar i olivolja
med bara en nypa salt
mums

0

Bo,

Annette L, norr om Sthlm

12 sep 2011 kl. 15:28

Prova att torka de hårdstekta skivorna i varmluftsugnen på 80 grader nån halvtimme/timme sen har du världens godaste chips!

0

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 15:29

Tack Irene som vanligt…men har inte DU hittat några så har jag lite jobb framför mig..-)

0

Bo,

Bo E

12 sep 2011 kl. 15:32

tack för tipset

har även torkade “chips” som jag kan testa att bryna upp i olja framåt vintern

men jag har även en del tegel- och aspsopp på tork

och eldsopp

de ska jag ta det försiktigt med men nåt gott blir det säkert av dem oxå

även om jag just nu har finluden stensopp som favorit…

0

Bo,

SvenD

12 sep 2011 kl. 18:55

Har med intresse läst artikeln som Irene mailade. Inte minst reaktionerna på artikeln är intressanta!
Nog är det väl ändå märkligt att dessa svampar som hos gemene man är några av de vanligaste plockmatsvamparna   inte har förorsakat en enda (vad jag känner till!) rapport om förgiftning eller misstänk sådan
i Sverige! I Danmark finns tydligen inte heller någon sådan diskussion; Vesterholdt anger samtliga som ätliga eller ofarliga.
Även två relativt nya tyska svampfloror av Gerhardt(2006) och Dähncke (2009) anger svamparna som ätiga.
Jag ifrågasätter inte rapporterna från Norge och USA men tycker det är konstigt att innehållet i dessa inte har färgat av sig mer!

0

Bo,

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 19:22

Just därför som jag vill försöka hitta om det finns några beskrivna fall i Norden. Pluggskivlingen var en gång ätlig.Gifthättingen,då som dadelbrun hjälmskivling,ätlig och god.Agaratinet hos de gulnande champinjonerna.Informationen flödar på ett annat sätt idag och man kan idag lättare sätta ett samband mellan svamp och autoimmuna syndrom. Min hypotes är att det rör sig om en specifik art som förmodligen,bara förmodligen, inte finns i Norden idag,men med rätt miljö och vid “feltidpunkt” kanske.
Djävulssopp i Stockholm,Goliat i Bohuslän etc etc.Och med tanke på att just strävsopparna är kända för att kunna ge problem när dem är dåligt tillagade är inte hoppet så långt till nästa tanke.Men om någon hört eller vet något om detta blir jag tacksam..Även fortsatt diskussion om detta är bra!! Alla inlägg är bra inlägg!!!!!!!

0

Bo,

Boman

12 sep 2011 kl. 20:34

Vi finnar äter ju sedan länge rätt mycket svamp. Därmed är också forskningen på området rätt omfattande. Du får en lång länk av mig, på finska. Att översätta den klarar du säkert.
De rödhattade sopparna är med på listan över svampar som orsakar mag- och tarmproblem.
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91680&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=#s5

0

Boman

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 20:45

Tusen tack..några ord blev swahili men den duger gott!!!!

0

Boman

Boman

12 sep 2011 kl. 22:30

Vilka ord? vill du ha hjälp så fixar jag det.

0

Boman

Mickeleh

13 sep 2011 kl. 08:56

Några medicinska termer vart lite yxeskannaanvaa men inget som förstör utan det ser bara lite komiskt ut..Det är helheten som är viktig och den ska bara sammanfattas…

0

Boman

Boman

13 sep 2011 kl. 12:46

Ok, säg till om det är något strul med texten om Punikkitatti, dvs de rödhattade sopparna med vit fot

0

Boman

Mickeleh

13 sep 2011 kl. 12:55

Det är väl ordet punikki…som var lite svåruttalat-) men generellt var det statistiken som var intressant och inget fall av det jag letar efter,vilket i sig är bra. Dricker man i Finland,(inte fördomsfull),ofta starksprit till svamp..varför jag frågar det är för om det finns samband mellan alkohol och förgiftningsfall med röda sträv..eller kanske tvärtom,vem vet,spriten kanske tar bort förgiftningen-)

0

men vad trist

buffy

13 sep 2011 kl. 13:18

Vi äter ofta strävsoppar, men alltid torkade, sedan tillagade. Vi dricker i princip aldrig alkohol till. Har ej drabbats av ngra magproblem. Är de mutagena så får vi väl i forts avstå. Min pappa dog i magcancer. Fast inte pga svamp. Snarare pga alkohol.

0

men vad trist

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 13:54

Evira, finska livsmedelsverket varnar lätt för obehandlade strävsoppar - men har egentligen inga invändningar mot honungsskivling som handelssvamp!
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning_och_forsaljning/gronsaker/svampar/handelssvampar/stravsoppar/

0

men vad trist

Bo E

13 sep 2011 kl. 14:02

rå sopp är väl inget man äter - förutom riktigt fasta unga karl-johan förstås (men tar det bara som kuriosa o smakar av dem ute i fält - inget jag häver i sallad eller dyl. tror de kan vara rätt hårdsmälta även om min mage tål det mesta)

rå honungsskivling kan vara riktigt äcklig - men unga hattar är läckra efter ordentlig smörstekning
sägs vara god att koka soppa på oxå

0

men vad trist

Jan A, Uppsala

14 sep 2011 kl. 09:37

Jag slarvade. Evira är “livsmedelssäkerhetsverket”! Märkligt att man accepterar honungsskivlingarna som handelssvamp…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone