0 1630 visningar

4 svar

Blanda svampar

Charlotte B

12 sep 2011 kl. 14:26

Hej på er.
Jag brukar torka olika svampar som får bli en “blandsvamp” burk med massa olika sorter.

Men finns det någon nackdel med att blanda många olika sorter?

Förr blandade jag bara alla olika soppar (förutom kalle och sandsopp som jag torkar för sig) ihop med kremlor och röksvamp.

Men nu det sista har jag även blandat i sot- och olivvaxing, rimskivling, mjölskivling och föränderlig tofsskivling.

Funderar på att även blanda i rödgul och blek taggsvamp istället för att torka den för sig.

Vad har ni för erfarenheter?

0

Charlotte B

12 sep 2011 kl. 14:27

Kanske även fårticka?

0

Boman

12 sep 2011 kl. 14:45

Jag blandar så det blir smakligt och konsistensmässigt bra, annars tycker jag inte det spelar någon boll. Soppar gör jag egna blandningar av, kantarell går bra med blek taggsvamp. Trattisar med kantareller funkar.Kremlor med andra kremlor. Och riskorna för sig.
Fast i tex mina svambollar och biffar blandar jag bara efter smak, de mals ju ner ändå.
Kan inte se någon nackdel med att blanda.

0

Irene A

12 sep 2011 kl. 14:53

Det mesta går bra att blanda, dock inte sillkremlor med kantareller..

Alla svampar du nämner fungerar bra som blandsvamp. Jag är däremot lite skeptisk till att torka rödgul och blek taggsvamp, har iofs aldrig provat.

0

Charlotte B

12 sep 2011 kl. 14:56

Jag torkar taggsvampar. Funkar bra. Men man måste torka i svamptork för att det ska gå tillräckligt fort att få dem knastertorra. Tar för lång tid om man torkar på nät.

Men då ska jag ta och blanda i dem också i blandsvampen. Blir så många burkar annars :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone