Hej på er.
Jag brukar torka olika svampar som får bli en “blandsvamp” burk med massa olika sorter.
Men finns det någon nackdel med att blanda många olika sorter?
Förr blandade jag bara alla olika soppar (förutom kalle och sandsopp som jag torkar för sig) ihop med kremlor och röksvamp.
Men nu det sista har jag även blandat i sot- och olivvaxing, rimskivling, mjölskivling och föränderlig tofsskivling.
Funderar på att även blanda i rödgul och blek taggsvamp istället för att torka den för sig.
Vad har ni för erfarenheter?
Jag blandar så det blir smakligt och konsistensmässigt bra, annars tycker jag inte det spelar någon boll. Soppar gör jag egna blandningar av, kantarell går bra med blek taggsvamp. Trattisar med kantareller funkar.Kremlor med andra kremlor. Och riskorna för sig.
Fast i tex mina svambollar och biffar blandar jag bara efter smak, de mals ju ner ändå.
Kan inte se någon nackdel med att blanda.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.