0 711 visningar

6 svar

Glansgryn?

Karin

12 sep 2011 kl. 15:35

De här växer på mossa i näringsrik granskog. Har jag rätt om jag antar att det är glansgryn - med tanke på att jag inte hittat några riktigt gula på bilder, bara röda och bruna?

Myxomycet? Leocarpus fragilis?

0

Lena M

12 sep 2011 kl. 18:41

Vet inte men vilken fin bild !

0

Tony S

12 sep 2011 kl. 19:43

Jodå, det dyker upp gula också när man googlar det vetenskapliga namnet.

0

Karin/ Gyttorp

12 sep 2011 kl. 21:19

Tack. Jag tog hem en lien klutt och de har blivit brunare vid det här laget. Det är skojigt, det här. Jag har mig veterligt aldrig sett myxomyceter förut och nu har jag hittat tre arter på lika många dagar i ett och samma lilla skogsparti.

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2011 kl. 23:12

Myxomyceterna är mycket vanligare än man tror det gäller bara att ha korkgluggarna öppna för dessa små trevliga organismer.
Du kan kolla lite här så hittar du lite info om dem.
http://skogensrst.vpsite.se/

0

Karin Gyttorp

13 sep 2011 kl. 00:06

Jodå, jag har minsann läst det mesta och beundrat bilderna… Men nu vill jag lära mig mer, inför nästa år.

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2011 kl. 07:20

Här hittar du den enda svenska “boken/ häftet” av Uno Eliasson: Myxomyceter. Slemsvampar i Göteborgs Botaniska Trädgårds Naturpark

http://gotbot.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePageWide.aspx?id=58953

Annars rekomenderar jag ” A guide to temperate myxomycetes.
Av : N.E. Nannenga - Bremekamp.

Du hittar min mail adrs. på min hemsida om det är något du undrar över så kanske jag kan hjälpa dig och vi, jag och Uno mfl. är väldigt angelägna om att det är fler som intresserar sig för dessa organismer. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone