0 405 visningar

2 svar

mickeleh

fru kantarell

12 sep 2011 kl. 19:45

Vad är vit kantarell! Du skrev om den i en annan tråd (Hur giftigt är giftigt) Jag googlade på det men kunde inte hitta nåt, blev lite nyfiken bara. Att kantareller innehåller gift!

0

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 20:02

Alla svampar,mer eller mindre, är giftiga.Kantareller är giftiga men du måste äta en lastbil av dem för att bli förgiftad,så där finns ABSOLUT ingen oro.
Vita Kantareller kan man jämföra med typ vita älgar vita tigrar,bara något i genen som gör att dem blir vita.Samma svamp. En teori är att svampar bildar gift som en restprodukt efter deras “måltid”. Om du köper den senaste upplagan av Pelle Holmbergs “Nya Svampboken” får du en bra bok som beskriver ätliga svampar och dess förväxlingssvampar.Finns i våran del av världen inga märkbart giftiga kantareller bara olika former och färger. Svamp är fortfarande en ganska ny vetenskap och i takt med ökad teknik kan mykologerna gå djupare in i organismen. Men svampplockning kräver kunskap och kunskapen förändras så gamla svampböcker är bara till för kuriosa mm mm .detta är ett bra forum att lära sig på och jag kan bara en bråkdel av vad experterna kan men jag delar gärna med mig av vad jag kan:-)

0

Mickeleh

12 sep 2011 kl. 20:22

Nu förstår jag vad du syftar på..Skulle stå Vita flugsvampen….den senare delen av namnet föll bort…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone