Stekte några bockspindlingar häromdan och åt i tron att det var blåmusseron. Tyckte dom var ganska goda. Efter att min misstänksamma hustru hade googlat på internet och kommit fram till att det var ovan nämnda spindling som jag hade stoppat i mig, blev jag lite fundersam. Varför betraktas bockspindlingen inte som matsvamp. Inga larver och som sagt helt ok i smaken och magen tog ingen skada heller. Är dom kanske lite giftiga trots allt?
Det här ger mig verkligen rysningar i hela kroppen! Hoppas verkligen att du i fortsättningen ser till att vara mer än 100% säker innan du äter svamp i framtiden.
Även om det inte finns giftiga förväxlingar till vissa arter vill jag själv aldrig äta ngt som jag inte fått exakt namn på..
Inga-Lill, du har inte fått det om bakfoten. Om jag inte minns fel så var det ngn (fransman tror jag) som åt lömsk flugsvamp för att undersöka dess giftpåverkan och han sa att den var bland de godaste svampar han ätit.
Om ngn annan kommer ihåg det här från tidigare länkar på guiden får ni gärna rätta mig om jag har fel om det:)
Själv tycker jag ju att man ska vara 100% säker på vilken svamp man stoppar i munnen.
Däremot så smakar jag gärna svampar som inte är klassade som matsvamp för att de inte anses vara goda. Är jag bara säker på att de inte är giftiga så!
Storkragskivling tycker jag är helt ok och fina exemplar av narrkantarell tycker jag är goda.
Måste väl erkänna att även jag när jag var nybörjare ibland smakade fast jag inte var helt säker, om förväxlingssvamparna inte var giftiga. T.ex. sopparna. Fast jag inte var helt säker på vilken sopp det var så visste jag ju att det inte finns några giftiga soppar här uppe. Kremlor äter jag fortfarande utan att vara helt hundra vilken av kremlorna det är. Är jag bara 100% säker på att det är en mild kremla så smakar jag.
Bockspindlingen har jag aldrig kommit på tanken att smaka på för den luktar så illa. Kanske skulle testa den om den inte är giftig. Är det någon som vet om den är giftig?
har oxå hört att de giftigaste flugsvamparna kan vara riktigt läckra
dessutom en skröna om en gubbe här i trakten som envisades med att äta allsköns spindelskivlingar - han dog sen - oklart av vad visserligen men ändå...
nej jag råder ingen att experimentera med giftsvamp eller outforskade arter som kanske många spindlingar är vad gäller ätbarhet - släktet är ju så stort
för mig räcker det att hålla reda på den mångkransade och undvika ev. förväxlingsarter till den
om svampen är gammal och svårdefinierad så slänger jag den hellre på plats än att bära hem gammalt unk som kan vara giftigt…
fransmannen hette Bastien han sa aldrig att den var god, men han åt den i TV och botade sig sedan med en massa morotsjuse och liknande , en som smakat vit flugsvamp är Louis (stavat fel kanske)Bienen (död sen några år, inte av flugsvamp) han teståt den och spottade ut, för att få reda på varför en del åt svampen, han tyckte att den smakade jättegott
Jag tyckte det där med Bastien som åt lömsk flugsvamp lät så spännande att jag letade fram lite fransk information om hans projekt. Det var nog inte så mycket hokus pokus. Morotsjuicen var mest bara för att hålla strikt diet, som jag förstod. Det viktiga var intag av stora mängder C-vitamin, ett antibiotikum mot tarminfektion och en massa salt- och vätskeersättning för att ersätta allt som försvann i diarré. Bastien genomförde inte mindre än tre offentliga förevisningar på sig själv, allt för att övertyga de klentrogna. Behandlingen sägs också kunna vara effektiv - under förutsättning att den sätts in omedelbart efter intaget av flugsvamp, vilket ju Bastien gjorde. Problemet är att det i verkligheten sällan går till så, utan de som blivit förgiftade söker hjälp betydligt senare.
Här är bland annat en sida som berättar mer: http://clicamanites.free.fr/syndrome_phalloidien.html
Dessutom så är det väldigt individuellt hur man reagerar på svampgifter. Det är viktigt att komma ihåg.C-vitamin kur är inget att hänga upp sig på. Det finns så mycket ätlig svamp utan gifter så jag förstår inte varför man ska äta svamp som inte rekomenderas. Vilket annat livsmedel skulle man äta som uppgavs som giftigt eller oätligt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.