0 2790 visningar

28 svar

Är bocken farlig?

Affe

12 sep 2011 kl. 19:54

Stekte några bockspindlingar häromdan och åt i tron att det var blåmusseron. Tyckte dom var ganska goda. Efter att min misstänksamma hustru hade googlat på internet och kommit fram till att det var ovan nämnda spindling som jag hade stoppat i mig, blev jag lite fundersam.  Varför betraktas bockspindlingen inte som matsvamp. Inga larver och som sagt helt ok i smaken och magen tog ingen skada heller. Är dom kanske lite giftiga trots allt?

0

Irene A

12 sep 2011 kl. 19:59

Tror inte att de är giftiga, men lukten borde vara avskräckande. Är du säker på att det var bockspindling - jag menar, om du först trodde att det var blåmusseron..??

0

Affe

12 sep 2011 kl. 20:06

Den luktade ok också, tyckte jag. En spindling måste det väl ha varit, då den hade bruna slöjrester runt hattkanten. Eller?

0

Draken

12 sep 2011 kl. 20:11

Det kanske var en mångkransad spindling? jag blir förvånad över hur lättvindigt ni äter svamp.

0

Affe

12 sep 2011 kl. 20:21

Så här såg den ut. Tycker det ser ut som en bockspindling.

0

Boman

12 sep 2011 kl. 20:25

Skulle aldrig äta eller servera svamp jag inte är 1100% säker på vad det är. Förvånad över att många gör det med tanke på svampgifternas verkan. Har visserligen två njurar men gillar dem båda.

0

Stefan hbg

12 sep 2011 kl. 20:31

Ser ju rätt skaggig ut oxå :)
Hur är det med självbevarelsedriften?

0

Skojaren

12 sep 2011 kl. 21:18

Passa på att ta en livförsäkring..en riktigt dyr en…innan nästa svampmåltid :)
(borde kanske inte skoja om sånt här)

0

Skojaren

12 sep 2011 kl. 21:18

Passa på att ta en livförsäkring..en riktigt dyr en…innan nästa svampmåltid :)
(borde kanske inte skoja om sånt här)

0

Affe

12 sep 2011 kl. 21:32

Äh, så farligt är det nog inte. Ingen av förväxlingssvamparna till blåmusseronen i min svampbok var giftig. Blev bara förvånad att “oätliga” svampar kunde smaka gott.

0

Inga-Lill

13 sep 2011 kl. 08:52

Är det inte så att giftiga svampar KAN smaka gott,är det inte därför det är så lurigt,eller har jag missförstått kan man gå efter smaken?

0

Madde Småland

13 sep 2011 kl. 10:50

Det här ger mig verkligen rysningar i hela kroppen! Hoppas verkligen att du i fortsättningen ser till att vara mer än 100% säker innan du äter svamp i framtiden.
Även om det inte finns giftiga förväxlingar till vissa arter vill jag själv aldrig äta ngt som jag inte fått exakt namn på..

Inga-Lill, du har inte fått det om bakfoten. Om jag inte minns fel så var det ngn (fransman tror jag) som åt lömsk flugsvamp för att undersöka dess giftpåverkan och han sa att den var bland de godaste svampar han ätit.
Om ngn annan kommer ihåg det här från tidigare länkar på guiden får ni gärna rätta mig om jag har fel om det:)

0

Annette L, norr om Sthlm

13 sep 2011 kl. 11:12

sen kommer väl inte förgiftningssymtom alltid direkt eller hur?!

Affe: lyssna mer på din fru :)

0

Lill, Skellefteå

13 sep 2011 kl. 11:41

Själv tycker jag ju att man ska vara 100% säker på vilken svamp man stoppar i munnen.
Däremot så smakar jag gärna svampar som inte är klassade som matsvamp för att de inte anses vara goda. Är jag bara säker på att de inte är giftiga så!
Storkragskivling tycker jag är helt ok och fina exemplar av narrkantarell tycker jag är goda.
Måste väl erkänna att även jag när jag var nybörjare ibland smakade fast jag inte var helt säker, om förväxlingssvamparna inte var giftiga. T.ex. sopparna. Fast jag inte var helt säker på vilken sopp det var så visste jag ju att det inte finns några giftiga soppar här uppe. Kremlor äter jag fortfarande utan att vara helt hundra vilken av kremlorna det är. Är jag bara 100% säker på att det är en mild kremla så smakar jag.
Bockspindlingen har jag aldrig kommit på tanken att smaka på för den luktar så illa. Kanske skulle testa den om den inte är giftig. Är det någon som vet om den är giftig?

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 13:53

har oxå hört att de giftigaste flugsvamparna kan vara riktigt läckra

dessutom en skröna om en gubbe här i trakten som envisades med att äta allsköns spindelskivlingar - han dog sen - oklart av vad visserligen men ändå...

nej jag råder ingen att experimentera med giftsvamp eller outforskade arter som kanske många spindlingar är vad gäller ätbarhet - släktet är ju så stort

för mig räcker det att hålla reda på den mångkransade och undvika ev. förväxlingsarter till den

om svampen är gammal och svårdefinierad så slänger jag den hellre på plats än att bära hem gammalt unk som kan vara giftigt…

0

Affe

13 sep 2011 kl. 17:37

Tack för alla varningar! Jag skall vara försiktigare i fortsättningen. Men jag skulle fortfarande vilja veta om bockspindlingen är giftig eller inte.

0

Affe

Irene A

13 sep 2011 kl. 18:18

Har kollat mer på bockspindling, och den sägs vara svagt giftig och kunna orsaka magbesvär.

Men det är inte bockspindling på din bild! Det kan möjligtvis vara stinkspindling, men ni borde ha känt en suspekt lukt på den också..

0

Affe

Affe

13 sep 2011 kl. 18:46

Men hur ser du att det inte är bockspindling, Irene?

0

Affe

Irene A

13 sep 2011 kl. 18:50

Bockspindling har brunt kött, och har inte så blå skivor, inte ens i tidigt stadium.

0

Affe

Affe

13 sep 2011 kl. 18:53

Tack ska du ha! Det verkar svårt det här med svampar ...

0

Lisa

13 sep 2011 kl. 18:56

Bockspindlingen är helt lila med brunt kött. Stinkspindling är helt lila med lila kött och luktar illa. Det finns andra förväxlingssvampar till blåmusseronen.

0

Trollmor

13 sep 2011 kl. 19:11

En fråga Affe,är du det lilla trollet som brukar dyka upp här varje höst, just din sista lilla kommentar får mig att tro det…I så fall ska du akta dig för den stora Bocken Bruse

0

Simon Grook

13 sep 2011 kl. 19:45

Jag har träffat folk i Bayern som påstår att röd flugsvamp är ätlig om man bara drar av hatthuden. Jag argumenterade emot men han var helt övertygad.

0

madde småland

klas jaederfeldt

13 sep 2011 kl. 21:48

fransmannen hette Bastien han sa aldrig att den var god, men han åt den i TV och botade sig sedan med en massa morotsjuse och liknande , en som smakat vit flugsvamp är Louis (stavat fel kanske)Bienen (död sen några år, inte av flugsvamp) han teståt den och spottade ut, för att få reda på varför en del åt svampen, han tyckte att den smakade jättegott

0

möjlig blekviolett

Karl S

13 sep 2011 kl. 21:59

Jag tycker det ser ut som Cortinarius alboviolaceus, den luktar och smakar i stort sett ingenting, Aldrig angiven som giftig. Det kan knappast ha varit någon större kulinarisk upplevelse.

0

Tack Klas:)

Madde Småland

14 sep 2011 kl. 10:04

Det var så det var ja. Blandade visst ihop det lite men kommer ihåg det bättre nu när du rättade mig:)
Det med Louis Bienen (vet inte heller stavningen) visar iaf att det inte går att avgöra via smaken ifall svampen är giftig eller inte.

0

Skogsfrun i Obbola

14 sep 2011 kl. 10:58

Jag tyckte det där med Bastien som åt lömsk flugsvamp lät så spännande att jag letade fram lite fransk information om hans projekt. Det var nog inte så mycket hokus pokus. Morotsjuicen var mest bara för att hålla strikt diet, som jag förstod. Det viktiga var intag av stora mängder C-vitamin, ett antibiotikum mot tarminfektion och en massa salt- och vätskeersättning för att ersätta allt som försvann i diarré. Bastien genomförde inte mindre än tre offentliga förevisningar på sig själv, allt för att övertyga de klentrogna. Behandlingen sägs också kunna vara effektiv - under förutsättning att den sätts in omedelbart efter intaget av flugsvamp, vilket ju Bastien gjorde. Problemet är att det i verkligheten sällan går till så, utan de som blivit förgiftade söker hjälp betydligt senare.

Här är bland annat en sida som berättar mer: http://clicamanites.free.fr/syndrome_phalloidien.html

0

Lisa

14 sep 2011 kl. 13:11

Dessutom så är det väldigt individuellt hur man reagerar på svampgifter. Det är viktigt att komma ihåg.C-vitamin kur är inget att hänga upp sig på. Det finns så mycket ätlig svamp utan gifter så jag förstår inte varför man ska äta svamp som inte rekomenderas. Vilket annat livsmedel skulle man äta som uppgavs som giftigt eller oätligt?

0

Affe

14 sep 2011 kl. 17:39

Ja, Jag får väl hålla mig till gamla pålitliga fru Kantarell.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone