0 3408 visningar

10 svar

Plocka svamp när det regnar?

Helena

12 sep 2011 kl. 21:48

Vill ju så gärna ut och plocka svamp fast det regnar lite, vad säger ni?
Lämpligt eller inte?

0

Maria

12 sep 2011 kl. 21:54

klart du ska ut, vi var ute i dag och plockade svamp i regn och skymning, gick jätte bra, hittade kantareller, trattisar, fårticka och blomkålsvamp.

0

Boman

14 sep 2011 kl. 08:24

Jag plockar riskor för kokning och sånt som ska ätas de närmaste dygnen. Inget för torkning när de är blött. Svampen ruttnar lätt i så fall.

0

Pochahontas

14 sep 2011 kl. 08:43

Plockar ofta i regn. Även trattkantareller som ska torkas. Fungerar för mig. Dessutom är det inte så trångt i skogen då;)

0

Jan A, Uppsala

14 sep 2011 kl. 09:29

Min gamle läromästare Bengt Cortin gav rådet att inte plocka svamp i regn - med ett undantag, blodriskorna som blir rena och fina. Det blir också väldigt tungt att bära hem en massa vatten!

0

Bo E

14 sep 2011 kl. 13:31

gummistövlar och regnrock på i så fall

paraply funkar ju inte om man ska ha händerna fria

nej tack

jag står över plockning om det regnar

tycker nog att själva njutningen av en härlig skogspromenad är lika stor som njutningen att käka svamp

o det är kombinationen som är så fantastiskt underbar

0

Pochahontas

14 sep 2011 kl. 13:35

Jag tycker att skogen kan vara härlig även när det regnar, det behöver ju inte vräka ner. Men när det åskar så låter jag blir. Tycker om att känna doften av våt skog.

0

Annette L, norr om Sthlm

14 sep 2011 kl. 13:54

Snudd på föredrar att plocka närdet regnar, dock inte ösregn…det är i snudd bara jag i skogen, jag ser bättre - solmotljus funkar inte för mig alls - samt att det fungerar alldeles utmärkt att “förtorka” svampen på stora lakan på golvet :) har golvvärme…innan jag torkar dem i varmluftugnen. (tre plåtar åt gången x två ugnar, så det går undan) Katterna har lärt sig att inte röra min svamp, för då får jag spel :)Den enda svamp jag ev inte plockar i regn är sopp, för de är verkligen som svampar :)

0

Pochahontas

14 sep 2011 kl. 14:02

Tycker som du Annette att det är svårt att se i solmotljus.

0

Helena

14 sep 2011 kl. 16:02

Ok, jag kommer nog att plocka om det duggar lite.
Tack för alla svar!

0

Kapten Hammock

14 sep 2011 kl. 20:35

Har också läst det där om blodriskor i någon äldre bok, men där var motiveringen att det var mindre larvangrepp om det varit ihållande regn i flera dagar. I år har det varit tillfälle att testa tesen, och det tycks faktiskt stämma. Har aldrig hittat så fina blodriskor som i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone