alla mindre än 180 m från min säng (hemmaskog, Lena!)
Den första kan väl knappast vara ngt annat än rutbläcksvamp. Bodde på almlåga med massor av svartörekilon, en almskivling och en del annat…Den och en ännu äldre kompis hade varit minst 20-25 cm höga innan de börjat förfalla.
Sen ett par unga jättekamskivlingar, ännu inte helt uppätna av mördarsniglarna. A. ceciliae är ganska vanlig här och en av de första svampar jag rapporterade till Artportalen…
Dessutom finns troligen två andra, ännu jättestörre kamskivlingarter, den ena grå med guldlyster på hatten. Ryman fick 3 september ett gäng till Fytoteket och sa bara att de här måste jag titta på…
I söndags hittade jag så de här ”jättesommartrattskivlingarna” i ett lindbestånd. De är lite ”infundibuliformiga”, den största, trots trattformen, 12 cm i diameter, 15 cm hög och med 18 mm grov fot. Och nere vid foten fanns den obligatoriska mördarsnigeln - och något litet som jag inte såg förrän hemkommen.
Rutbläcksvamp tror jag inte på. Den är inte vedväxande och får inte ulliga hylleflockar, utan de är mer som tilltryckta flak. Har dock inget vettigt förslag på vilken bläcksvamp det istället är.
Kul med så mycket jättekamskivling, en art som är riktigt ovanlig längs i söder. Mitt hittills enda fynd av arten gjorde jag tidigt i höstas.
Det lilla nere vid foten på snigelbilden bör vara ett lindfrö.
Tack Tony. Jag visste att det var ett lindfrö, men hoppades på roliga förslag…
Får väl kolla bläcksvamparna varje dag - och jag är faktiskt inte helt bombsäker på att de “vedväxte”; de låg mot lågan, men något kan ju ha hänt. Får gå och kolla bättre när regnet lugnat sig…
det var ju i alla fall rodnader i snigelbetten
en fråga:
vad anser du om matvärdet på de stora kamskivlingarna?
har hört att de ska vara så läckra men hittar ju oftast de vanliga spinkiga varianterna som jag tycker blir bara en förkrympt massa av trådigt slem efter stekning
är det mer stuns o konsistens i jättekamskivling?
Är det kanske de som lär kunna tillredas på nåt asiatiskt vis (någon påstod det på guiden för år sedan men receptet publicerades aldrig så jag vet inte…)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.