0 545 visningar

12 svar

Måste få visa några skojiga fynd,

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 10:17

alla mindre än 180 m från min säng (hemmaskog, Lena!)
Den första kan väl knappast vara ngt annat än rutbläcksvamp. Bodde på almlåga med massor av svartörekilon, en almskivling och en del annat…Den och en ännu äldre kompis hade varit minst 20-25 cm höga innan de börjat förfalla.
Sen ett par unga jättekamskivlingar, ännu inte helt uppätna av mördarsniglarna.  A. ceciliae är ganska vanlig här och en av de första svampar jag rapporterade till Artportalen…
Dessutom finns troligen två andra, ännu jättestörre kamskivlingarter, den ena grå med guldlyster på hatten. Ryman fick 3 september ett gäng till Fytoteket och sa bara att de här måste jag titta på…

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 10:21

I söndags hittade jag så de här ”jättesommartrattskivlingarna” i ett lindbestånd. De är lite ”infundibuliformiga”, den största, trots trattformen, 12 cm i diameter, 15 cm hög och med 18 mm grov fot. Och nere vid foten fanns den obligatoriska mördarsnigeln -  och något litet som jag inte såg förrän hemkommen.

0

Tony S

13 sep 2011 kl. 13:26

Rutbläcksvamp tror jag inte på. Den är inte vedväxande och får inte ulliga hylleflockar, utan de är mer som tilltryckta flak. Har dock inget vettigt förslag på vilken bläcksvamp det istället är.
Kul med så mycket jättekamskivling, en art som är riktigt ovanlig längs i söder. Mitt hittills enda fynd av arten gjorde jag tidigt i höstas.
Det lilla nere vid foten på snigelbilden bör vara ett lindfrö.

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 13:35

serie 2 bild 2 ser väl ut att vara en rodnande flugsvamp

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 13:45

Tack Tony. Jag visste att det var ett lindfrö, men hoppades på roliga förslag…
Får väl kolla bläcksvamparna varje dag - och jag är faktiskt inte helt bombsäker på att de “vedväxte”; de låg mot lågan, men något kan ju ha hänt. Får gå och kolla bättre när regnet lugnat sig…

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 13:49

Nej Bo, det är jättekamskivling. De rodnande ädellövsflugsvamparna ser ut som på denna bild.

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 13:58

det var ju i alla fall rodnader i snigelbetten

en fråga:
vad anser du om matvärdet på de stora kamskivlingarna?

har hört att de ska vara så läckra men hittar ju oftast de vanliga spinkiga varianterna som jag tycker blir bara en förkrympt massa av trådigt slem efter stekning

är det mer stuns o konsistens i jättekamskivling?

Är det kanske de som lär kunna tillredas på nåt asiatiskt vis (någon påstod det på guiden för år sedan men receptet publicerades aldrig så jag vet inte…)

0

Irene A

13 sep 2011 kl. 14:00

Nej då, 2 och 3 i första serien ser ut som jättekamskivling, men de sista + bild 2 i andra serien är rodnande flugsvamp.

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 14:53

jag tycker nog precis som Irene…

bild 2 i serie 2 har ju tydlig rodnad???

men det är ju vanskligt med bilder på dataskärm…

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2011 kl. 15:01

Sorry, den bilden har inget där att göra och jag kollade aldrig. I den serien skulle det bara vara trattar - jag “visste” att det var den här bilden…

0

Lena Strömstad

13 sep 2011 kl. 18:24

Vackra bilder, men fy så många sniglar :-(

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2011 kl. 07:53

Bläcksvampen idag på morgonen! Ännu en ser ut att krypa ut.

Sniglar? Det där var väl inget!

0

Bo E

17 sep 2011 kl. 13:54

har ni haft frost i Uppsala än?

Här i Örebro var det visst en frostknäpp inatt - inte i mina kvarter men stan är ju rätt stor och det varierar ofta mycket i temperatur mellan olika delar har jag märkt tidigare höstar o vintrar speciellt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone