vi hade tur med vädret och hela eftermiddagen var varm ocxh skön uppe i Kilsbergskanten där dimmor hängde i luften men regnet klarade vi oss ifrån
dagens skörd var vi oxå nöjda med
tyvärr var det svårt att hitta rimskivling som inte var övermogen eller full av larver
men rikligt med vanlig kantarell, en del strävsopp och prickmusseron blev det
och vi iakttog minst ett 30-tal arter av spindelskivling - sen tappade vi räkningen på dem
dock endast ett par hattar av den mångkransade som fick följa med hem
foto: Bo E-son
nej
de växte i klasar på björkstubbe
på samma sätt som föränderlig tofsskivling men större och ljusare och med vida hattar
fotade den största och en medelstor som jämförelse
tyvärr blåstick i bilden som förtar en del av de guldgulbruna nyanserna(eller snarare reflexer då det var en blå plasttunna alldeles för nära, vilket jag borde tänkt på redan på plats o flyttat motivet….)
ja det finns en otydlig mörk ring på foten
men ingen kragskivling
det är en stubbsvamp - närmast lik föränderlig tofsskivling fast i stor-format…och betydligt ljusare gulbrun hatt trots regnvädret…
nån som vet om den föränderliga tofsskivliungen möjligen skulle kunna bli såhär stor och blek, typ dryg dec i diameter - de mindre gissar jag var mellan 5 - 7 cm
????
Tack igen
jag googlade o kom in på en gammal guide-sida där vi diskuterar denna svamp
slarvigt av mig att ha glömt den
men det var ju inte jag utan nån annan som provsmakat den
verkar ju inte ha varit nåt giftigt då i alla fall
de ex. som jag då tog upp i diskussionen var betydligt miundre och därför misstänkte jag gifthätting
så ej denna gång
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.