0 371 visningar

13 svar

söndag 110911

Bo E

13 sep 2011 kl. 14:41

vart tog inlägget vägen

?

nytt försök

kortfattat

vad är detta?
på murken björkstubbe
mild smak

förslag
?

foto: Bo E-son

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 14:47

vi hade tur med vädret och hela eftermiddagen var varm ocxh skön uppe i Kilsbergskanten där dimmor hängde i luften men regnet klarade vi oss ifrån

dagens skörd var vi oxå nöjda med

tyvärr var det svårt att hitta rimskivling som inte var övermogen eller full av larver

men rikligt med vanlig kantarell, en del strävsopp och prickmusseron blev det

och vi iakttog minst ett 30-tal arter av spindelskivling - sen tappade vi räkningen på dem

dock endast ett par hattar av den mångkransade som fick följa med hem

foto: Bo E-son

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 14:50

sandsopp var det gott om

och några fina exemplar av fårticka hittade vi

trattkantarellerna har inte kommit i någon större mängd men de är på gång…

0

Mickeleh

13 sep 2011 kl. 14:54

Satt den i strumpa??

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 15:01

nej

de växte i klasar på björkstubbe
på samma sätt som föränderlig tofsskivling men större och ljusare och med vida hattar

fotade den största och en medelstor som jämförelse

tyvärr blåstick i bilden som förtar en del av de guldgulbruna nyanserna(eller snarare reflexer då det var en blå plasttunna alldeles för nära, vilket jag borde tänkt på redan på plats o flyttat motivet….)

0

Mickeleh

13 sep 2011 kl. 15:23

Spontant någon sköldskivling men med största sannolikhet fel…

0

Lill, Skellefteå

13 sep 2011 kl. 16:11

Tycker jag ser rester efter en krage och toffsar nedanför kragresterna. Om färgerna är lite missvisande så skulle det kunna vara stor kragskivling.

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 16:12

nej inte alls sköldskivling

det är mitt eget fel då bilderna inte gör svampen rättvisa….

få se om nån annan lyckas få fram ett närmare sanningen-förslag

0

Bo E

13 sep 2011 kl. 16:15

ja det finns en otydlig mörk ring på foten

men ingen kragskivling

det är en stubbsvamp - närmast lik föränderlig tofsskivling fast i stor-format…och betydligt ljusare gulbrun hatt trots regnvädret…

nån som vet om den föränderliga tofsskivliungen möjligen skulle kunna bli såhär stor och blek, typ dryg dec i diameter - de mindre gissar jag var mellan 5 - 7 cm
????

0

Bo E

14 sep 2011 kl. 13:07

svårt va
??

ska kolla upp om det går att få nya bilder på den - om de finns kvar

0

Irene A

14 sep 2011 kl. 14:15

Är den mera gul än brun, kan det vara gul flamskivling - jag ser mycket av dem just nu.

0

Bo E

14 sep 2011 kl. 14:46

tack Irene

det låter troligt

kollar upp den
!!

0

Irene

Bo E

14 sep 2011 kl. 14:53

Tack igen

jag googlade o kom in på en gammal guide-sida där vi diskuterar denna svamp

slarvigt av mig att ha glömt den

men det var ju inte jag utan nån annan som provsmakat den

verkar ju inte ha varit nåt giftigt då i alla fall

de ex. som jag då tog upp i diskussionen var betydligt miundre och därför misstänkte jag gifthätting

så ej denna gång

0

Karl S

15 sep 2011 kl. 20:41

Jag tippar en Psathyrella i gruppen Ps. spadiceogrisea.

Man kan nästan se cystidierna sticka ut ur lamelleggen, men det kan dom ju göra på många artgrupper.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone