0 2943 visningar

19 svar

Kantareller?

Kecke

13 sep 2011 kl. 23:00

Den här svampen hittade jag idag kan det vara en kantarell eller…

Kantarell?

0

den danske svampe

13 sep 2011 kl. 23:13

jo en kantarell, men ikke en gul kantarell…....ss men till 100 procent ær det en kantarell !!!!!!

0

Kecke

13 sep 2011 kl. 23:18

Hej!
Vad är det då för kantarell? Den är ju i alla fall riktigt gul.

0

Lill, Skellefteå

14 sep 2011 kl. 06:46

Ja det är inte lätt att komma in på ett forum vars det finns en massa gamla stofiler som har gnabbat ihop i många år. Deras uttalanden blir ganska oforstående för en nykommling!
Självklart är det en gul kantarell du har hittat. Det kan väl alla se att den är gul.
Men nu är det så att vissa på det här forumet envisas med att vissa saker ska skrivas rätt. Bland annat så får man inte kalla kantarell (Cantharellus cibarius)för gul kantarell för dess artnamn är kantarell och inget annat hur än gul den är!
Så fast du inte ens nämnde ordet gul så var ju självklart någon tvungen att påpeka det. En av många onödiga diskussioner på detta forum.

0

Niklas, Falun

14 sep 2011 kl. 07:46

Det är ändå förvånansvärt seriösa trådar på detta forum jämfört med andra forum jag är med i. :) Heja Svampguiden!

0

Lill, Skellefteå

14 sep 2011 kl. 07:57

Det är ett superbra forum med en massa fantastiska människor som lärt mig otroligt mycket. :-)

0

Boman

14 sep 2011 kl. 08:19

De där “stofilerna” har en jäkla massa samlad kunskap, så att lära av dem är inte dumt.
Varför bry sig om några få som år efter år kastar in småbränder i form av GULA kantareller här för att provocera. Passeras bäst i tystnad så självdöd sånt.

Sen bör nya besökare på ett forum alltid kolla hur man uppträder, hur man skriver inlägg mm, före de skriver. Regler om vett och etikett som gäller överallt.

0

Bo E

14 sep 2011 kl. 13:27

grattis till fyndet
hoppas du hittar fler kantareller

det är inte så vanligt med ensamväxande exemplar men det kan bli så om nån har hunnit före o plockat bort alla stora, kanske lämnat en liten en på tillväxt

0

Kecke

14 sep 2011 kl. 15:18

Tack alla för att ni hjälper mig som är ny. Jag lovar jag ska skärpa till mig. Haha. Så då är det alltså en kantarell. Vad glad jag blir har aldrig hittat dessa förr här utanför Boden där jag bor. Det var många små oxå runt omkring där. Är de inte sent för dessa svampar nu eller…

0

Bo E

14 sep 2011 kl. 15:40

kantareller kan du plocka till frosten kommer

trattkantareller faktiskt ett tag till
funkar att äta fast de varit frusna och tinat

0

Anne Jukkas

14 sep 2011 kl. 20:38

Grattis! Kul med Kantareller i Boden området.
Sen till fråga om det är ovanligt sent på hösten för Kantareller?
Svampar kan inte läsa så dom vet inte när det är meningen att dom ska “komma” Dom kommer när deras förutsättningar är uppfyllda, tror jag iaf.
Här utanför Jukkas har Tallkalle börjat titta fram nu, samtidigt som det finns Frostvaxingar.
:)

0

zingo

14 sep 2011 kl. 21:34

Men Boman - vad har det nu flugit i dig?? Nu fick du det att låta som att Kecke uppträtt på ett icke korrekt sätt här i forumet så att han/hon kände sig tvungen att “skärpa sig”.
Den enda som borde skärpa sig här är väl personen som lämnade ett helt irrelevant och förvirrande svar till en nybörjare..

0

Kecke

14 sep 2011 kl. 21:53

Ja, det är jättekul som vi har letat. Vi är ej så duktiga ännu så det har mest blivit soppar av olika slag. Bland dom finns de många godingar.Jag förstår att man kan plocka svamp länge på hösten. särskilt en sådan här höst då vi har kanonväder, varmt men kanske väl mycket regn. Jag hoppas hitta mer kantareller där vi fann dessa, men de var så pyttiga så vi avvaktar någon dag.

0

Kecke

14 sep 2011 kl. 22:02

Tack Zingo för att du försvarar mig. Jag menade naturligtvis inte på något sätt att “inte uppträda korrekt”. Jag är ju nybörjare så jag lär mig säkert. Men jag måste erkänna att första svaret gjorde mig verkligen förvirrad haha.

0

Gina

15 sep 2011 kl. 14:50

Jag tror inte Boman menar något illa med sin kommentar till Kecke. Boman är ju en av de som verkligen hjälper till på rätt sätt här på forumet. Hjärtligt välkommen till forumet Kecke och jag hoppas du hittar mycket svamp nu i höst.

0

Kecke

15 sep 2011 kl. 21:40

Jag tror inte heller att han menade något illa. Tack för välkommenhälsningen Gina. Jag hoppas oxå att jag hittar mycket svamp, särskilt fler kantareller.

0

Boman

15 sep 2011 kl. 22:10

Nä, HON menade inget illa. Tröttsamt bara med tjafset varje höst.
Och de som ska vända och vrida på varje ord.
Och lite de som inte orkar kolla efter äldre inlägg typ om trattkantarell eller Karl-Johan.
Det är ju nåt man annars gör på alla Forum, kollar först och skriver sen.

men , nej, inget har flugit i fru Boman, är bara mitt vanliga bitska jag;-)

0

Gina

15 sep 2011 kl. 22:57

Ha ha Boman, men jag tycker du är bra! Fast frågan gällde ju från början identifiering av en gul svamp som senare visade sig vara just en kantarell. Jag tycker det är bra att man frågar om man är osäker. Bättre fråga än att gå dum genom livet ;-).

0

Lill, skellefteå

16 sep 2011 kl. 07:37

Nu fick då jag svar på en fråga som jag då aldrig ens ställt utan av någon anledning som jag inte vet tagit för givet. Boman är inte en han utan en fru.
Jag vet inte om det bara är jag, men jag ser ju som för mig er alla när jag sitter här och läser/skriver. Fast jag inte har någon aning om hur ni ser ut i verkligheten. Nu fick jag ett nytt ansikte på fru Boman.

0

Gina

16 sep 2011 kl. 20:35

Lill: Du är nog inte ensam om att fantisera om oss forumdeltagare. Hur lät det där nu då?! ;-). Har också en “bild” av er andra. Alla är hur trevliga som helst och av ngn anledning tror jag att “JAS” har skepparkrans :-).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone