0 487 visningar

4 svar

Höstkantarell vs Kruskantarell

Birgitta Corbett

14 sep 2011 kl. 12:09

Hej! Undrar om det finns någon som hittat båda å kan fota dem bredvid varandra? Blir inte riktigt klok på skillnaden, speciellt när det gäller en fullt uppvuxen höstkantarell. Vill så gärna lära mig. Tack på förhand

0

Lisa

14 sep 2011 kl. 12:20

Tänk såhär, trattkantarellen(höstkantarellen) har tydliga åsar på undersidan av hatten medan kruskantarellen är ådrig.

0

Birgitta Corbett

14 sep 2011 kl. 12:25

Men visst! Tyvärr har jag blandat ihop grejerna lite. Det är ju rödgul trumpet å kruskantarell jag har svårt att skilja åt! Lite virrig :)

0

Bo E

14 sep 2011 kl. 13:11

kruskantarell är gråskalig
rödgul trumpetsvamp är ofta klargul med lite brunton i hatten

undantag som albinoformer finns säkert

höstkantareller är väl alla kantarellsvampar som växer om hösten - i varje fall ingen egen art
(?)

0

Birgitta Corbett

14 sep 2011 kl. 13:22

Tack för era snabba svar! Gråskala, då vet jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone