Har sökt med “ljus och Lykta” i trakterna av Ånäset utan att ha hittat några. Har flera lokaler av den typ som Irene beskriver men där har inte funnits något på de ca 10 år som jag har hållit till i de trakterna.
Har dock inte gett upp hoppet hittar jag inte den här hösten så letar jag vidare nästa..och nästa.. och nästa..
:) Är inte känd för att ge upp i första taget.
Hoppas du hittar dom!
Hej.! Jag har letat i flera år utan att hittat någon, Hittade några för en tid sedan ute på en Ö i täfteå-fjärden. Är nu helt säker på att det var trumpet,,men va inte det då. Växte i syd och Öst- sluttning i mossa och barrskog.
Blev jätteglad. Hoppas du hittar några, ser du en finns alltid fler.
med trumpeter menar ni rødgul trumpetsvamp eller svart trumpetsvam !
då ni finns i niorrland så gissar jag att ni talar om rødgultrumpetsvamp och inte den enligt mitt tycke mycket delikatare svarta trumpetsvampen som finns i bok och hasselskog og som på italienska heter trumpetto de la morte. har før øvrig samlet 5 kg av den på 2 dager nord om vejle fjord.
De svarta trumpeterna som jag har hittat i skelleftetrakten växte på helt fel ställe. Ung gles tallskog med inslag av löv och en. Med ett kalhygge alldelelsen nedanför. Möjligens några som har sprungit vilse. Hittade de för två år sedan. Ganska mycket. Hann inte fara dit i fjol. Förhoppningsvis ska jag hinna tillbaka i år. Få se om de finns kvar eller om det bara var något tillfälligt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.