0 424 visningar

11 svar

Trumpeter????

Elsy i Skellefteå

14 sep 2011 kl. 14:51

Undrar just om det finns svart trumpetsvamp i Skellefteåtrakten?
Är det någon där ute som plockat den i denna ända av världen?

0

Irene A

14 sep 2011 kl. 15:28

De har hittats Norrbotten och i Jokkmokk, så de borde finnas i Skelleftetrakten också.
Här, söder om Umeå, finns de i gammal fuktig granskog(trattkantarellskog), något rikare miljö med lövinslag.

0

anithau

14 sep 2011 kl. 17:17

Likaså i Umeåtrakten - enligt Irene´s beskrivning.

Svåra att se, men när man väl gjort det, då ni…..........!

0

Anne Jukkas

14 sep 2011 kl. 20:20

Har sökt med “ljus och Lykta” i trakterna av Ånäset utan att ha hittat några. Har flera lokaler av den typ som Irene beskriver men där har inte funnits något på de ca 10 år som jag har hållit till i de trakterna.
Har dock inte gett upp hoppet hittar jag inte den här hösten så letar jag vidare nästa..och nästa.. och nästa..
:) Är inte känd för att ge upp i första taget.

Hoppas du hittar dom!

0

Lill Obbola

14 sep 2011 kl. 20:55

Hej.! Jag har letat i flera år utan att hittat någon, Hittade några för en tid sedan ute på en Ö i täfteå-fjärden. Är nu helt säker på att det var trumpet,,men va inte det då. Växte i syd och Öst- sluttning i mossa och barrskog.
Blev jätteglad. Hoppas du hittar några, ser du en finns alltid fler.

0

Elsy i Skellefteå

14 sep 2011 kl. 22:20

Tack för alla svar jag fortsätter leta det är väl bara 7-8 år sökningen har pågått så skam den som ger sig!

0

den danske svampe

14 sep 2011 kl. 23:13

med trumpeter menar ni rødgul trumpetsvamp eller svart trumpetsvam !

då ni finns i niorrland så gissar jag att ni talar om rødgultrumpetsvamp och inte den enligt mitt tycke mycket delikatare svarta trumpetsvampen som finns i bok och hasselskog og som på italienska heter trumpetto de la morte. har før øvrig samlet 5 kg av den på 2 dager nord om vejle fjord.

0

Pochahontas

15 sep 2011 kl. 06:36

De menar svarta trumpeter. Första inlägget i tråden lyder

“Trumpeter????  SVARA  
Undrar just om det finns svart trumpetsvamp i Skellefteåtrakten?
Är det någon där ute som plockat den i denna ända av världen?

/Elsy i Skellefteå”

0

Kristina/Västerbotten

15 sep 2011 kl. 12:11

Hur ser det ut lite längre in i Västerbottens inland - typ Vännäs och Boliden? Är det någon som hittat Svart trumpetsvamp där - är det någon idé att leta?

0

Lill, Skellefteå

15 sep 2011 kl. 12:35

De svarta trumpeterna som jag har hittat i skelleftetrakten växte på helt fel ställe. Ung gles tallskog med inslag av löv och en. Med ett kalhygge alldelelsen nedanför. Möjligens några som har sprungit vilse. Hittade de för två år sedan. Ganska mycket. Hann inte fara dit i fjol. Förhoppningsvis ska jag hinna tillbaka i år. Få se om de finns kvar eller om det bara var något tillfälligt.

0

den danske svampe

15 sep 2011 kl. 22:33

kunde bara inte tæmka mig at trumpette de la morte voksker så langt norr ud då de ju føretræcker bok, ek och hassel och anaplastiks lera.

0

Elisabeth Jansson

15 sep 2011 kl. 22:40

De växer också i rikare granskog med inslag av hassel,det är grönsten i marken där jag bor!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone