0 830 visningar

13 svar

Något för Frida T!

Skogsfrun i Obbola

14 sep 2011 kl. 15:53

När jag hittade vridfingersvamp på min tomt för ett par år sedan tipsade Frida T. mig om att jag även borde hålla utkik efter stråfingersvamp. Nu har den nog dykt upp! På några kvadratmeter av vår gräsmatta hittade jag faktiskt tre arter av fingersvampar, ingen av dem stråfingersvamp. Såvitt jag förstår är det aprikosfingersvamp, ängsfingersvamp (den ogrenade varianten) - och stråfingersvamp. Samtliga är mikroskoperade. Den som jag känner mig mest osäker på är den ogrenade ängsfingersvampen. Synpunkter?

Bild 1. Aprikos- och ängsfingersvamp (var. simplex). Bild 2. Stråfingersvamp.

0

Skogsfrun i Obbola

14 sep 2011 kl. 15:56

Jag skrev fel ovan. Det ska stå: “...tre arter av fingersvampar, ingen av dem vridfingersvamp.”

0

Skogsfrun i Obbola !

Lill Obbola

14 sep 2011 kl. 21:16

Det skulle vara trevligt att träffas då jag också bor i Ovvola. Jag är inte så säker på svamp men älskar att plocka. Det skulle vara bra om jag hade ng att fråga om vissa sorter jag är osäker på.

Min Mail är Lillanj@hotmail.com

0

Skogsfrun i Obbola !

Frida T

15 sep 2011 kl. 12:50

Kul! Men jag är inte övertygad om stråfingersvamp….Kanske urblekta “aprikoser” ?  Tyvärr dog min förra dator nyss och tog många bra foton med sig- men jag bifogar en hyfsad bild på stråfingersvamp. De är lite mer blekt gulvita och med en typisk lite mörkare fot. Men fortsätt leta, jag tror det finns mer saker att finna i din gräsmatta :)

0

Skogsfrun i Obbola !

Frida T

15 sep 2011 kl. 13:00

Men, ibland blir ju utseendet på dom lite konstigt… Här är en bild på en mycket avvikande vridfingersvamp ;)

0

Skogsfrun i Obbola !

Skogsfrun i Obbola

15 sep 2011 kl. 15:41

Nej, det är inte aprikoser. Sporerna är nästan runda, omkring 6x7 my. Aprikosfingersvamp har ellipsoida sporer, 6-8x3,5-4,5 my.

Det är möjligt att min kamera ljuger, men de ser faktiskt ut ungefär som dina! Väldigt blekt gula.

0

Skogsfrun i Obbola !

Frida T

15 sep 2011 kl. 16:20

Ja, men då så :) Grattis!! Jag kan då inte komma på något annat det skulle kunna vara. Här i Värmland har det varit ett enastående bra clavaria år - med många fruktkroppar. Även två nya arter som jag inte sett här förut…. du får hålla utkik efter fler arter i din riktigt spännande gräsmatta!

0

Ev varianter

Skogsfrun i Obbola

15 sep 2011 kl. 20:44

Om det skulle vara en blek variant av något så är det i så fall av det som jag fått till ängsfingersvamp av den ogrenade varianten, var. simplex, som syns till höger på min första bild. De har rätt lika sporer. Men makroskopiskt är de väldigt olika, även förutom färgen. Den förmodade ogrenade ängsfingersvampen är kort, bred och plattad medan den troliga stråfingersvampen är långt utdragen. En mikroskopisk detalj är att min “ängsfingersvamp” har basidier med bara två sporer, medan stråfingersvampen har fyra sporer på varje basidium. Såvitt jag förstår är detta inte någon artskiljande karaktär, men just på min gräsmatta verkar det vara så.

Är det någon som har en åsikt om min bestämning av ogrenad ängsfingersvamp? Jag har haft svårt att hitta bilder på den.

0

Ev varianter

Frida T

16 sep 2011 kl. 08:36

Hittade detta “Clavulinopsis corniculata can occasionally be unbranched (forma simplex Donk). Its spores are 4.3-7.2 x 4.3-7.2 um (similar to C. fusiformis) but the unbranched form is slender, about 1.5-2.5 mm wide and it grows singly or in small groups, whereas C. fusiformis is 2-10 mm wide and grows gregariously or densely bundled. Clavulinopsis helvola (Pers. ex Fr.) R.H. Petersen may occur in the Pacific Northwest (for example a collection at Oregon State University as Clavulinopsis helvola) and has spores that are often angular and measure 4-7 x 3.6-6 um excluding warts that are 1-2 x 1-1.5 um.”

Länken : http://www.svims.ca/council/Clubs.htm#nYel

Dina fruktkroppar ser ut att vara bredare än 1,5-2,5mm

0

Ev varianter

Skogsfrun i Obbola

16 sep 2011 kl. 17:20

Jo, de är bredare. Det stämmer inte riktigt. Jag är betydligt osäkrare på den där än på stråfingersvampen.

Vem är expert på fingersvampar?

0

Ev varianter

Frida T

16 sep 2011 kl. 19:58

Du som sett den i verkligheten och i mikroskop…. har du uteslutit hagfingersvamp (Clavulinopsis helvola)?

0

Ev varianter

Skogsfrun i Obbola

16 sep 2011 kl. 20:03

Jo, jag hittade faktiskt även hagfingersvamp häromdagen (dock inte på min gräsmatta). Den hade tydligt taggiga sporer. Det har inte svamparna på min gräsmatta.

0

Ev varianter

Frida T

16 sep 2011 kl. 20:15

Vad sägs om Clavulinopsis laeticolor?

0

Ev varianter

Skogsfrun i Obbola

16 sep 2011 kl. 20:28

Jag har varit inne på den, men uteslöt den av någon anledning. Det var väl det att sporerna skulle vara ellipsoida och se nästan trekantiga ut, medan mina var runda. Fast tittar man spormåtten så kanske det inte är helt osannolikt. “... in northern areas 2-spored…” står i Nordic Macromycetes. Ja, kanske det? Måste nog titta lite närmare på detta…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone