0 298 visningar

3 svar

Ännu en fråga om torkning av trattisa

Jessica

14 sep 2011 kl. 20:36

Förra året var första gången som jag försökte mig på att torka trattisarna. En del blev dåliga. Svarta & luktade illa, dom hann inte torka helt heller innan jag slängde dom. Frågan är följande;

De svampar jag torkar i svamptorken som blir delvis svarta.. kommer dom att saka illa?

Dom är knastertorra & luktar inte illa. Dock upplever jag att den svamp som jag torkat i svamptork luktar mindre än svamp torkad i rumstemperatur..

0

Jessica

14 sep 2011 kl. 20:49

smaka illa

0

Boman

15 sep 2011 kl. 07:16

Släng de svarta, något har gått fel med dem, de har ruttnat, kanske var de dåliga från början.
Ät aldrig svamp som ser minsta dålig ut, det finns mera i skogen.

0

buffy

15 sep 2011 kl. 08:27

Lägg ut svamparna på en tidning innan du lägger dem i torken. Då sugs överskottsvatten upp av pappret och de torkar snabbare och blir finare.

Man kan ha en tidning i botten av svampkorgen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone