1. Granskog. Största hatt 8 cm; mycket markerad ring mitt på foten som har knöl. Inge doft.Påminner ngt om ullspindling.
2. Granskog med lövträd inom 15 m. Växte i stor grupp. Hatt 7,5 cm.
Mycket markant fotknöl. Ingen spec. doft. Den vita foten kontrasterar skarpt mot hattens färg.
1. Kan vara C. laniger, men den relativt släta hatten och färgen antyder C. solis-occasus, som eventuellt inte är artskild. (Om jag minns rätt skilde den på 1 baspar i den undersökta DNA-regionen).
2. Antagligen en art i sektionen Duracini, svårt att säga utan mikrouppgifter.
Tack, Karl! Förstår att det är omöjligt att exakt säga vilken art det är men upplysning om ungefär var bland spindelskivlingarna svamparna hör hemma gör att jag själv kan fortsätta leta i litt mm.
Hittade ett stort gäng C. laniger häromdagen och tycker inte lamellfärgen överensstämmer med dessa på fotot.Dessutom är fotots
svampfot kal både under och över ringen.
Om dina färger överensstämmer med min skärm, Sven — vilket dom brukar göra — så tycker jag nog att lamellerna på Lanigeri-arten är approximativt vad man kan vänta sig av en C. laniger som börjat sporulera, alltså rätt så brunröd. Sen är det ju så att i faller C. solis-occasus tillkommer en violett komponent som brukar göra färgen mörkare, mer purpurbrun. Tunnare fotvelum stämmer också bra med den senare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.