0 1314 visningar

13 svar

Föränderlig stubbskivling / Föränderlig tofsskivling?

Erik

15 sep 2011 kl. 13:28

Jag hittade dessa svampar växande på en gammal björkstubbe. Jag är väl egentligen helt säker på att det är Föränderlig stubbskivling (AKA Föränderlig tofsskivling), men man blir lätt lite paranoid när det gäller plockning av dessa svampar så skulle kännas skönt att få det verifierat här också.

Jag har varit mycket noga med att alla svampar jag lagt i korgen har haft tydliga fjäll på foten, något som om jag förstått rätt är en undantagslös skillnad från Gifthättingen.?

På den sista bilden har jag till höger om den Föränderliga stubbskivlingen vad jag tror är Gifthättning. Brukar alltid vara bra att hitta den giftiga varianten så man kan jämföra.

/ Erik

Föränderlig stubbskivling - Pholiota mutabilis

0

Bo E

15 sep 2011 kl. 13:38

jag ser bara två bilder hopmonterade till bild 1

ingen gifthätting

0

Resten av bilderna

Erik

15 sep 2011 kl. 13:41

Blev av nån anledning bara en bild som kom med…

Övriga två här:

Pholiota mutabilis

0

Sista bilden

Erik

15 sep 2011 kl. 13:46

Vet inte varför det bara går att få upp en bild åt gången men vi tar väl sista här då:

0

Sista bilden

Bo E

15 sep 2011 kl. 14:03

var plockade du gifthättingen och hur växte de?

att i fält skilja dem på bara utseendet verkar ju i det närmaste omöjligt så jag brukar gå efter “gyttrat eller tuvat växtsätt på björk” för tofsen och “gruppvis men fristående växtsätt på barrved” för hättingen

är även osäker på om jag ens sett hättingen i verkligheten…

skulle va denna då..???

foto: Jan Nirving

0

Sista bilden

Bo E

15 sep 2011 kl. 14:20

lite rödbrun stoftartad ring på silvrig fot brukar jag tro är hättingens tecken medan tofsskivlingen har mörkare fot och tydligare ring - men ibland tycker jag inte de är så tydliga…så svåra är de

jag går mest på björkstubbarna faktiskt - och på säkra ställen där jag redan ätit dem i åratal

0

Sista bilden

Erik

15 sep 2011 kl. 14:20

Är också osäker på hättingen, men växte i ett mindre antal på barrved och det skulle ju kunna stämma.

0

Sista bilden

Karl S

15 sep 2011 kl. 15:49

Håller med om gifthätting på Eriks sista bild och på Bos.

Eriks första bild har rödstick på foten, så jag vet inte riktigt om jag vågar säga så mycket.

0

Sista bilden

Erik

15 sep 2011 kl. 16:05

Rödstick? Menar du exponeringen från kameran, eller nåt på själva svampen?

0

Sista bilden

Erik

15 sep 2011 kl. 16:29

Har letat runt i flera böcker nu och om inte båda svamparna på bild 3 är Gifthätting (vilket jag är i ganska säker på att det inte är) måste det nästan vara Föränderlig stubbskivling.

Jag är 100% säker på att det inte är Honungsskivling. Bara det inte är gifthätting känner jag mig iaf relativt trygg med att plocka och äta den.

0

Sista bilden

Bo E

15 sep 2011 kl. 16:38

små honungsskivlingar på björk kan ju vara väldigt snarlika föränderlig tofsskivling

kanske bör man avråda från att plocka honungsskivling på barrved oxå då...om man är det minsta osäker på arterna

0

Sista bilden

Karl S

15 sep 2011 kl. 20:30

Jag menade att högra svampen på Eriks sista bild är gifthätting, håller alltså med om det. Den vänstra är med stor sannolikhet stubbskivling.

Om det inte är rödstick på första bilden, så är alltså foten och franförallt kragens undersida mer rödaktig, än den brukar vara på stubbisen.  Jag var också inne på honungsskivling när jag såg bilden förut, och delar alltså Bos indirekta förslag. Dessutom stämmer ringens form bättre med honungsskivling.

Får vi se första svampen i genomskärning?

0

Sista bilden

Erik

16 sep 2011 kl. 10:30

Jag har tyvärr ingen svamp nu som jag kan visa i genomskärning men om jag skulle ta mig tillbaka och plocka så lägger jag upp en bild här sen.

Kan vara rödstick då bilden är tagen med mobilkamera. Jag försökte ballansera färgerna i photoshop efteråt men svårt att få det helt bra om bilden in inte är tillräckligt bra.

Den vänstra svampen på bilden med gifthättingen är en av de svampar som växte på stubben på bild två och alltså likadan som svamparna på bild 1. Anledningen att det ser ut som honungsskivling är att vinkeln har fått fjällen och ringen att se större ut än de upplevs på bild 3.

Det finns inga fjäll på hatten varken på de små eller de större svamparna på stubben och fjällen och ringen på foten är alltså inte så framträdande som bild 1 ger sken av. Svampen till vänster om gifthättingen på bild tre skulle se likadan ut ur samma vinkel.

0

Sista bilden

Irene A

16 sep 2011 kl. 11:20

Erik, jag är helt överens med dina namnförslag på svamparna.

Jättebra jämförelsebild där med gifthättingen, som verkligen visar hur lika de kan vara!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone